Tips Dan Petua Menambah Ketinggian Secara Semulajadi

tips-tambah-ketinggian.jpg

Tips Dan Petua Menambah Ketinggian Secara Semulajadi | Dapat mencapai sesuatu di rak yang tinggi tanpa perlu berdiri di atas bangku sangat memuaskan bukan? Ketinggian adalah faktor penting yang menentukan personaliti keseluruhan individu. Walaupun rendah tidak menjejaskan keupayaan seseorang individu, ia adalah satu hakikat bahawa orang tinggi sering menjadi perhatian.

Jadi, bagaimana untuk menambah ketinggian secara semulajadi? Kira-kira 20% atau lebih daripada ketinggian badan kita bergantung kepada persekitaran, aktiviti dan pemakanan. Oleh itu, kita boleh meningkatkan ketinggian kita dengan secara semulajadi dengan mengikut beberapa perkara dalam kehidupan seharian kita. Berikut merupakan petua dan tips untuk menambah ketinggian secara semulajadi.

Tidur yang cukup

Ia adalah satu fakta yang diketahui bahawa badan kita membesar dan menghasilkan tisu ketika kita berehat. Tidur yang betul dan cukup adalah benar-benar penting dalam badan yang semakin meningkat. Ia dipercayai bahawa hormon pertumbuhan manusia dihasilkan secara semulajadi dalam badan kita semasa gelombang bunyi yang perlahan semasa tidur. Pertumbuhan kanak-kanak dan remaja perlu mempunyai sekurang- kurangnya 8 – 11 jam masa tidur setiap malam untuk mencapai ketinggian maksimum. Di samping itu, mandi air panas sebelum tidur boleh meningkatkan kualiti tidur.

Senaman yang kerap dan bersukan

Salah satu cara terbaik untuk meningkatkan ketinggian secara semulajadi adalah fizikal yang sihat dan aktif sebagai kanak-kanak. Senaman dan aktiviti sukan meningkatkan ketinggian. Apabila anda aktif , badan anda memerlukan nutrien yang lebih sihat dan kesannya, peningkatan dalam pengambilan nutrien dalam pertumbuhan.

Penglibatan dalam aktiviti-aktiviti sukan seperti berenang, senamrobik, tenis, kriket, bola sepak atau beberapa senaman regangan adalah cara yang baik untuk memastikan badan kita semakin membesar. Otot akan mempertingkatkan prospek pertumbuhan di samping pembersihan dan detoksifikasi badan kita melalui berpeluh. Oleh itu, pastikan senaman atau sukan sebahagian daripada aktiviti-aktiviti harian kita.

Mengekalkan postur yang betul

Perhatian perlu diberi ke arah mengekalkan postur yang betul dari zaman kanak-kanak lagi. Perkara-perkara mudah seperti duduk tegak di kerusi, pastikan bahu lurus, dagu tinggi, dan tulang pinggul betul ketika berjalan atau berdiri benar-benar boleh memberi kesan yang baik ke atas ketinggian anda.

Bahkan juga, tulang belakang yang lurus dan kuat adalah sangat penting dalam pertambahan ketinggian anda. Mempunyai bantal yang empuk dan tilam yang mesra badan adalah sama penting dalam menjaga tulang belakang anda supaya selesa. Postur badan yang baik membuat anda kelihatan tinggi , bijak dan yakin.

Diet seimbang

Diet yang seimbang adalah amat penting untuk mendapatkan nutrisi yang betul. Justeru itu, anda disarankan untuk menjauhkan diri daripada memakan makanan ringan. Badan anda memerlukan semua vitamin dan mineral untuk berkembang dengan ketinggian maksimum anda. Antaranya:

• Vitamin D dan protein membantu dalam mencetuskan hormon pertumbuhan dan dikehendaki untuk pertumbuhan gigi dan tulang. Contoh makanan seperti keju, putih telur dan tauhu.

• Pengambilan zink juga sangat penting kerana kekurangan ini boleh membawa kepada pertumbuhan terbantut pada kanak-kanak. Contoh makanan seperti asparagus, tiram dan kacang.

• Kalsium diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan tulang. Ia terkandung dalam produk tenusu dan sayur-sayuran hijau.

Sistem imun yang kuat

Beberapa penyakit yang menyerang kanak-kanak juga boleh menyebabkan pertumbuhan terbantut. Walau bagaimanapun, ini boleh dielakkan dengan imunisasi biasa dan mengambil banyak vitamin C yang terdapat dalam buah-buahan sitrus seperti oren, anggur dan lemon. Sistem imun boleh dikukuhkan lagi dengan makan makanan yang segar dan elakkan makanan yang diproses dan hidrogenasi seperti marjerin.

Elakkan faktor yang membantutkan pertumbuhan

Mengambil dadah dan alkohol pada usia muda boleh menjadi sangat berbahaya dan boleh menyebabkan pertumbuhan terbantut serta menghalang anda dari mencapai ketinggian maksimum anda. Seperkara lagi, pengambilan kafein harus dihadkan terutamanya di kalangan kanak-kanak untuk memastikan mereka tidur dengan nyenyak dan teratur. Selain itu , steroid juga telah didapati menghalang pertumbuhan tulang pada kanak-kanak muda yang mana boleh menjejaskan ketinggian mereka.

Sumber

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Latest posts by Dr Fuh (see all)

Comments

comments

7 thoughts on “Tips Dan Petua Menambah Ketinggian Secara Semulajadi”

  1. kucinghitam says:

    paling senang nak tinggi pakai ja tumit tinggi hehehehe

  2. Terbaru says:

    aku sudah mengikuti cara di atas tapi tidak tinggi juga

  3. amir zahari says:

    Kalau selalu tido boleh tinggi tak? hahaha..
    amir zahari recently posted…Silence Day Of Wednesday #33 – Tanjung Biru, Port DicksonMy Profile

  4. baby comel says:

    entah bila la kita nak tinggi eh. Rasanya dah tak naik-naik kot

  5. vcore says:

    boleh cuba nih…tq for sharing

  6. faktor keturunan jugak tinggi rendah ni.. kalau dah mak @ bapak atau kedua2nya sekali rendah.. maka peluang utk anak2 rendah amat tinggi. apapun den pun dalam kategori kurang inci…
    lekatlekitgurl recently posted…JOM BACA ENTRI LUCAH KAT BLOG NI RAMAI RAMAIMy Profile

  7. Tambahan sikit, begayut atas pokok .
    Aniqbukhary32 recently posted…Apa yang hebat sangat dengan budak Badhri Radzi tu?My Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge