Tahukah Anda Mengapa Petugas Di Bilik Bedah Memakai Baju Warna Hijau?

dewan-bedah.jpg

Tahukah Anda Mengapa Petugas Di Bilik Bedah Memakai Baju Warna Hijau? | Selalu dalam dewan bedah kita selalu tengok doktor memakai baju hijau semasa bertugas. Kenapa?

Pada mulanya doktor dikatakan memakai warna putih kerana ia warna yang melambangkan kebersihan. Bagaimanapun, seorang doktor yang berpengaruh telah menggantikan warna putih dengan warna hijau kerana menurutnya warna hijau lebih sejuk.

Walaupun sukar dipastikan mengapa warna hijau paling sesuai bagi doktor untuk melihat lebih baik di ruang pembedahan, secara umumnya kerana hijau adalah warna berlawanan dengan warna merah.

Warna hijau dapat menyegarkan mata ahli bedah semasa melihat benda-benda berwarna merah, termasuk organ-organ tubuh yang berlumuran darah ketika pembedahan.

Melihat warna merah secara terus menerus menyebabkan signal warna merah di otak mengurangkan sensiviti terhadap variasi warna merah.

Alasan lainnya adalah, terus-menerus fokus pada warna merah akan menyebabkan pakar bedah kurang memberikan tumpuan dan mengganggu penglihatan doktor.

Jika warna baju-baju pakar bedah berwarna hijau, ilusi ini akan memudar dan tidak akan mengganggu penglihatan doktor.

Bagaimanapun, banyak juga hospital-hospital dari luar negara menggunakan warna biru. Kenapa? Yang tu kena tanya mereka sendiri lah. Hahaha

psst..cuba korang google operation room.. baju warna apa paling banyak keluar?

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Latest posts by Dr Fuh (see all)

Comments

comments

26 thoughts on “Tahukah Anda Mengapa Petugas Di Bilik Bedah Memakai Baju Warna Hijau?”

  1. Amirul Ramli says:

    Mungkin sebab hijau ni warna semula jadi agaknya. Saya pon suka warna hijau.. sejuk mata memandang.
    Amirul Ramli recently posted…Pernah kena tampar? Eh, bukan tampar yang itu. Ini tamparan realiti.My Profile

    1. kucinghitam says:

      sama la kita bro warna favouriote
      kucinghitam recently posted…FOUZIAH GOUS ISTERI MD ZHAFRAN DENGAN SEKALI LAFAZMy Profile

    2. hayati says:

      hijau kan warna kesukaan Rasulullah s.a.w, ada sbb la kan kanpa Rasulullah suka warna hijau….

  2. kucinghitam says:

    warna hijau kan warna sejuk sebab tu kot dari tgk darah warna panas kan

  3. Ezad Skytech says:

    tu la…kat luar negara banyak yang warna biru bila tengok movie2…
    Ezad Skytech recently posted…Ambil Kesempatan Ataupun Terlepas PandangMy Profile

  4. pi_sunk pencen says:

    Terbaeeek!!!

  5. Ehshan BAsri says:

    Think is Green

  6. chocolate lover says:

    warna hijau, warna kegemaran Rasulullah. sbb wrna hijau boleh tajamkan penglihatan. kalau org tgh stress, ada yg suka tgok pemandangan. pmandangan tu ciptaan Allah. tumbuhan kan wrna hijau. so stress boleh kurang bila tgok hijau.

  7. World WarZ says:

    Apa nak susah susah selain 3 warna primer merah, kuning dan biru dan manakala pula putih dan hitam juga kuning kurang sesesuai atau warna warna sekunder yang lain maka warna apa lagi yang ada pilihan..
    tak kan pulak nak guna warna unggu atau choklat atau kelabu..

  8. Logik juga tu. Pakai warna hijau sebab hijau nie kan warna alam.. tenang je tengok.. x la stress doktor dalam bilik bedah nti..

  9. JOBS VIEW says:

    warna hijau dapat menenangkan minda kita..sama jugak kalau kita tension kat pejabat..ambil masa tengok pokok2 kehijauan di luar..
    JOBS VIEW recently posted…Jawatan Kosong di Perbadanan Bukit Bendera Pulau Pinang [UPDATE 10OCT2013]My Profile

  10. Mazni Azmi says:

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    WARNA ADA PENGARUH PADA EMOSI
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    Mazni suka topik ni. Orang pompuan memang sensitif bab warna ni.
    Malah pengiklan pun faham sangat kepentingan warna

    Dalam mempengaruhi orang membeli.
    Ada seorang pereka profesional ni pernah cakap

    Banner, flyer dan packaging produk
    Kena warna cerah dan terang.

    Contohnya warna merah, oren, perang
    Akan rangsang orang yang melihatnya untuk beli.

    CONTOHNYA: WARNA MERAH
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++
    KFC, AYAMAS, SECRET RECIPE.. Perasan tak
    Restoran mereka banyak elemen merah
    (\/)
    (=’.’=) Lepas ni pergi KFC berwaspada hehe.
    (“)_(“)
    Sebab ikut kajian warna merah menggalakkan kita
    Makan banyak. Banyak kan kesan warna ni dalam kehidupan.

    Kalau gemuk sangat tak elok,
    Kesuburan pun kurang sebab berat lebih
    Jemput singgah baca Tips TIngkatkan Kesuburan Suami Isteri
    =======================================
    KLIK UNTUK BACA 3 TIPS MUDAH TINGKATKAN KESUBURAN
    =======================================

    Semoga perkongsian ini membawa manfaat ek.
    (\(\
    ( -.-) RING3
    o__(“)(“) DARI MAZNI
    Mazni Azmi recently posted…Makan Set Slimming Shaklee? Kulit Jadi Cantik Dan Badan LangsingMy Profile

  11. Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and
    was hoping maybe you would have some experience with something
    like this. Please let me know if you run into anything.
    I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.
    paper carrier bags uk recently posted…paper carrier bags ukMy Profile

  12. Very soon this web page will be famous among all blogging viewers,
    due to it’s nice posts
    top eleven cheat recently posted…top eleven cheatMy Profile

  13. Hello friends, how is everything, and what you would like to say regarding this post, in my view its genuinely awesome in favor
    of me.
    detroitnewbornphotography.com recently posted…detroitnewbornphotography.comMy Profile

  14. Deneen says:

    That is really fascinating, You’re an excessively professional
    blogger. I have joined your rss feed and look ahead to
    looking for more of your excellent post. Also, I have shared your
    website in my social networks

    Look at my web site … how to win lottery (Deneen)
    Deneen recently posted…DeneenMy Profile

  15. You could definitely see your enthusiasm within the article you write.
    The arena hopes for more passionate writers like you who aren’t afraid to mention how they believe.

    At all times go after your heart.
    Pedicure kits recently posted…Pedicure kitsMy Profile

  16. web Page says:

    Hey! This is my first visit to your blog! We are a collection
    of volunteers and starting a new initiative in a community in the same
    niche. Your blog provided us useful information to work on.

    You have done a wonderful job!
    web Page recently posted…web PageMy Profile

  17. hi!,I really like your writing so a lot! share we keep in touch extra about your article on AOL?
    I need an expert on this house to solve my problem.
    Maybe that is you! Looking forward to peer you.
    Toenali Nippers recently posted…Toenali NippersMy Profile

  18. Elijah says:

    But now that I am in my late 20’s what I eat certainly shows.
    A good weight control medicine can help you remove pounds of fat
    within a short time.
    Elijah recently posted…ElijahMy Profile

  19. sloughed says:

    moonshine’s

    My web site: sloughed
    sloughed recently posted…sloughedMy Profile

  20. Amazing things here. I am very satisfied to peer your post.
    Thanks a lot and I’m taking a look ahead to contact you.
    Will you kindly drop me a mail?
    clear dry erase board paint recently posted…clear dry erase board paintMy Profile

  21. If you are going for finest contents like me, just pay
    a visit this website every day since it offers feature
    contents, thanks
    http://www.youtube.com recently posted…http://www.youtube.comMy Profile

  22. quick loans says:

    It’s a shame you don’t have a donate button! I’d definitely donate to this brilliant blog!
    I suppose for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account.
    I look forward to new updates and will share this blog with my Facebook group.
    Talk soon!

    Check out my web page; quick loans
    quick loans recently posted…quick loansMy Profile

  23. Gabriele says:

    Hi, Neat post. There’s a problem along wih your site in internet explorer, may check this?

    IE styill iis tthe marketplace chief and a huge element of
    folks will miss your wonderful writing because of this problem.
    Gabriele recently posted…GabrieleMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge