Allahu Rabbi! Satu Soalan Ini Membuatkan Mufti Saudi Menangis

mufti-saudi-menangis.jpg

Allahu Rabbi! Satu Soalan Ini Membuatkan Mufti Saudi Menangis | Allahu Rabbi. Dr Fuh sendiri baca soalan yang diajukan tu pon dah tersentuh hati kecil ni.

Imbauan kisah Ramadan lepas..Mufti Saudi menangis teresak-esak semasa bersiaran secara langsung dalam program TV apabila diajukan soalan dari rakyat Somalia:

“Adakah puasa saya diterima jika saya tidak bersahur dan berbuka puasa (Iftor)?”

Mufti berkenaan menangis kerana jiwanya tersentap dengan penderitaan yang dialami oleh rakyat Somalia sehinggakan tidak ada makanan untuk bersahur dan berbuka puasa.

Hati “mukmin” mana yang tidak tersentuh dengan soalan sedemikian.

Sedangkan kita bermewah-mewah dan berlazat-lazat dengan pelbagai juadah, di sana… nun di sana ada saudara kita umat islam yang menderita…

Ya Allah … ampunkan dosa kami dan kami memohon serta merayu kepadaMu berikanlah pertolongan Engkau kepada saudara-saudara kami di sana… – Kopi Lekat

Dr Fuh – Lihatlah penderitaan dan kesengsaraan yang dialami oleh rakyat Somalia. Tapi di Malaysia setiap kali puasa penuh sana-sini bazar Ramadhan. Macam-macam makanan dibeli sebagai juadah. Akhirnya makanan yang dibeli tak habis dimakan, dibuang-buang.

Cuba kita bayangkan kita berada di tempat mereka. Saksikan gambar-gambar kesengsaraan rakyat Somalia dibawah ini sebagai renungan bersama.

Soalan Ini Membuatkan Mufti Saudi Menangis Soalan Ini Membuatkan Mufti Saudi Menangis Soalan Ini Membuatkan Mufti Saudi Menangis Soalan Ini Membuatkan Mufti Saudi Menangis Soalan Ini Membuatkan Mufti Saudi Menangis Soalan Ini Membuatkan Mufti Saudi Menangis Soalan Ini Membuatkan Mufti Saudi Menangis

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Latest posts by Dr Fuh (see all)

Comments

comments

15 thoughts on “Allahu Rabbi! Satu Soalan Ini Membuatkan Mufti Saudi Menangis”

  1. ya Allah, kesiannyaaa mereka.. hurmmm kita kat Malaysia ni kaya dengan makanan tapi mereka… sebaknyaaa tengok mereka berjihad di jln Allah
    Ainaa Roseberry recently posted…MEET CIK LYEEN AND CIK YANA (BLOGGER)My Profile

    1. kucinghitam says:

      org malaysia dah terlebih makan pun siap buang makan lagi
      kucinghitam recently posted…AYAH DIRA ABU ZAHAR MENINGGAL DUNIAMy Profile

  2. lahabau says:

    yg ni takder buat tabung mcm palastin ke?….yg tok2 arabs kayq2 tuh apsal tak sedekah lat somalia?….

    org kaya2 arabs dok perabeh duit je….

    1. kucinghitam says:

      arab sibuk buat bagunan ja ntah apa diorg suka sgt
      kucinghitam recently posted…AYAH DIRA ABU ZAHAR MENINGGAL DUNIAMy Profile

  3. kucinghitam says:

    kadang2 ada org suka ambik kesempatan buat tabung apa2 tp yg disalurkan xsemua dana
    kucinghitam recently posted…AYAH DIRA ABU ZAHAR MENINGGAL DUNIAMy Profile

  4. MIA N HAN says:

    YA ALLAH KAU LINDUNGILAH MEREKA YANG DALAM KESUSAHAN
    SUBHANALLAH..perit xterkata kehidupan di somalia…sma2la kte umat islam
    rakyat malaysia berdoa
    un rakyat islam di somalia..bantula meraka ya allah

  5. unnie says:

    masyalah .. kesian nye ..

  6. nego says:

    kesengsaraan kehidupan,ape semua nehh…
    nego recently posted…#>>Tutorial membeli ProdukMy Profile

  7. sara laila says:

    Kita di Malaysia patut bersyukur dgn apa yg kita ada…

  8. Adam says:

    baru ternampak artikel ni. syahdu terasa di hati melihat keadaan mereka. lebih2 lagi yang beragama islam…berbuka ala kadar atau tiada sama sekali. apa lagi beraya….semua itu tiada. TAPI di Malaysia, kita dapat lihat pembaziran berlaku bila ramadan, apatah lagi time beraya. semua nak baru….shoppingmall penuh sesak. Tak perlu nak soal yang kaya…semua dapat. yang kekurangan pun ikut juga membazir yang bukan2 sedangkan Nabi Muhamad SAW minta umatnya hidup secara sederhana.

  9. World WarZ says:

    Sebab tu kalau muslimin dan muslimat digalakkan bersedekah kepada mereka yang kurang berkamampuan bagi mengurangkan penderitaan dan kesesangaraan mereka..
    Tapi di ingatkan jangan lah sekali kali kita bersedekah cuma 10 sen (ada macam akak tu yang upload cite dia bersedekah cume 10 sen ) kerana i tiada memberi apa apa makna dan tidak dapa mengurangkan sedikit pun kesengsaraan pada orang yang kita sedekah.
    Sepatutnye kalau kita hendak bersedekah biarlah bersedekah dengan sekali kenyang bagi mereka makan waktu itu dan kalau nak bersedekah lebih dari itu lagi baik..

    Tetapi bukan bersedekah hanye cuma 10 sen hahaha…

  10. muja says:

    moga one day mereka ni dapat apa yang mereka tak dapat selama ni,, amiiin

  11. afik says:

    Meremang bulu badan bila baca.. Allahuakbar!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge