Semakan Kemasukan PLKN 2014 Online Dan SMS

semakan-kemasukan-plkn-2014-online.jpg

Semakan Kemasukan PLKN 2014 Online Dan SMS | Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) merupakan kursus latihan wajib selama tiga bulan di Pusat Latihan PLKN seluruh Malaysia bagi sesetengah daripada mereka yang terpilih apabila menamatkan pendidikan sekolah menengah di Malaysia atau berumur 17 tahun ke atas. Ia bertujuan bagi pembinaan sahsiah diri bermatlamatkan membina dan mengukuhkan semangat patriotisme di kalangan generasi muda, memupuk perpaduan kaum serta integrasi nasional dan membentuk perwatakan positif menerusi nilai-nilai murni. Program ini bukanlah bersifat Kerahan Tenaga dan tidak mengikut mana-mana model daripada luar kerana dilaksanakan menurut cara Malaysia.

Pada setiap tahun, 24% daripada remaja yang akan berumur 18 tahun pada tahun latihan mereka dipilih untuk menyertai PLKN ini. Namun mereka yang bermasalah tertentu boleh memohon untuk ditangguhkan atau dikecualikan untuk PLKN ini.

Dalam melaksanakan Program Khidmat Negara ini, beberapa aspek penting telah diambil kira iaitu seperti:

  1. Jangka masa latihan selama 3 bulan secara berkhemah dan berasrama.
  2. Pelaksanaan telah dimulakan pada tahun 2004.
  3. Kemudahan infrastruktur latihan dan kemudahan-kemudahan asrama seperti yang terdapat di kem-kem PLKN seluruh negara.
  4. Implikasi kewangan.
  5. Menghadkan kesan ke atas sistem pembelajaran yang sedang berjalan.
  6. Guna tenaga dari segi kepakaran dan pengalaman.

Tarikh Semakan Kemasukan PLKN 2014

Semakan PLKN Siri 11 Tahun 2014 bagi remaja yang lahir pada 1996 boleh disemak mulai 25 Julai 2013 (Khamis) melalui laman web www.khidmatnegara.gov.my atau melalui khidmat pesanan ringkas (SMS)

Calon PLKN 2014

Calon yang tersenarai dan terpilih untuk mengikuti sesi latihan PLKN akan mengikuti latihan mulai Januari 2014. Pemilihan adalah berdasarkan prestasi pelajar dan juga dipilih secara rawak.

Semakan status terpilih bagi PLKN Siri 11/2014 bagi mereka yang lahir pada tahun 1996 sudahpun dibuka mulai 25 Julai 2013 (Khamis). Terdapat dua cara mudah untuk membuat semakan kemasukan PLKN 2014:

Semakan Kemasukan PLKN 2014 Online Dan SMS

Semakan Kemasukan PLKN 2014 Online Dan SMS, Semakan Calon PLKN 2013, Semak Secara Online Kemasukan PLKN Sesi 11 2014, PLKN 2014, Semakan PLKN 2014

1) Semakan calon PLKN 2014 secara online

Click link : http://apps1.khidmatnegara.gov.my/terpilih
C
lick link: http://www.khidmatnegara.gov.my/index.html
Click link: http://apps3.mod.gov.my/terpilih.html

p/s: Sekiranya server tidak dapat diakses, sila cuba semula pada waktu malam kerana terlalu ramai sedang mengakses aplikasi ini.

2) Semakan Calon PLKN melalui SMS

Taip : PLKN semak <No KP anda> hantar ke 15888

Kepada yang terpilih tu tahniah la ye. Kepada yang tak terpilih tapi nak sangat masuk PLKN tu sabar lah ye. Ada hikmahnya tu 🙂

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Comments

comments

44 thoughts on “Semakan Kemasukan PLKN 2014 Online Dan SMS”

  1. anonymous says:

    kalau check pakai sms, dia kata 1 0gos baru boleh check. mana satu yg betul ni?

  2. Cheah says:

    zzzzzzzzzzz all website not found fck u all

    1. aqilah says:

      there is no need to be so rude

  3. Miera says:

    Kalau check melalui sms dia akn kata mulai 1 Ogos 2013.
    Miera recently posted…GA Ramadhan AbyllaMy Profile

  4. Mohamed Al-Aliff Bin Hamzah says:

    Abang saya teringin nak masuk PLKN tapi dah dua tahun takdapat-2 , tahun lpas ade mntak siap buat permohonan tapi tak dapat-2 ??

  5. faisal khalish says:

    nak masuk PLKN lah weii..aku nak masuk

  6. faisal khalish says:

    ada tidak sesiapa yang boleh terangkan kepadaku kenapew aku tak terpilih untuk siri ke 11 ini aduhhh…kecewanya menusuk kalbu

    1. Nur Balqis muzaffar shah says:

      x pe nanti mesti dapat jgn kecwa ade le hikmah tu

  7. encik bakul says:

    tak dapat pula tahun ni. awaaaaa…
    encik bakul recently posted…Buat Duit Online dari JobdirumahMy Profile

  8. ishk!! kenapa saya tak dapat ni??? saya nak sangat masok plkn..
    huhuhu.. bagi ah saya masok
    saify_syafiqah recently posted…Pengalaman Pemandu Kereta Hampir Ditipu. Hati-Hati Dengan Taktik Licik Ini!!My Profile

  9. hairi says:

    Hai, Assalamualaikum. Nak tanye siri 11 dekat mana ehh ?

  10. zack says:

    aku x paham knpe ade yg nak sangat masuk plkn…..aku klu blh x nak pgi langsung…syukurlah aq x dpt…ingatkan klu dpt aku nak beli surat doktor jew. emmm xyah la aku mebazir duit..

    1. best nye dy xtrplih. pstoo. . tls cm 2 pla,

    2. Nur Balqis muzaffar shah says:

      x baik la awak cakap macam tu ye ramai rasnya yg x nak pegi tapi ade sebab kenape kerajaan swuh buat bende ni.Saye pun ingat x nak pegi tapi dah dapt kenelah jugak pegi

  11. shah says:

    ad x spe yg nk gangtikn sya…

    1. saidatul says:

      nk ambil lh gnti tmpt sye..huhu

  12. Izuan says:

    yahoooooooooooooooo…..finally name ak xd lm snrai plkn…

  13. POKWA says:

    YAHOOO ,,NME AK TKDE LAM SNARAI……….SLAMAT MNJALANI LTIHAN KPADA YG TRPILIH…..

  14. nanthinee says:

    kenapa x pilih saya????

  15. dodol says:

    kalau nk buat permohonan mcm mne ? ni bru panggilan pertama or ni panggilan yg utk 150,000 org punye tu ?

  16. sti aisyah noorsaidi says:

    Kenapa tak terpilih? Aku nak sangat:(

  17. syasya_irah says:

    mgkin ade hkmah nye knpee sye x dpt… redha seadanya

  18. mazyieffa_fieyz0rt says:

    aku nak msuk tapi tak terpilih………………apa lah nasib

  19. zulaikha says:

    ksian dkt sya ! tk t’plih tuk m’yertai PLKN 2014 ? sdangkan , aq b’ria sgt nk g …

  20. zulkarnain says:

    boleh tak sapa2 terang camna panggilan kedua & ketiga ni……..panggilan kedua2 tu untuk yg telah dipilih or yg belum dipilih lagi

  21. silvena peter says:

    sy mhu ikut plkn…tpy x nama sy ne….

  22. eida says:

    aq xpham btol la..yg xnak msuk dpt..yg nak msuk xdpt plok..

    1. zulika atika says:

      nak masuk nak masuk :'(

  23. Emi says:

    Kt mne ar kne wat PLKN…

  24. joyce joy says:

    huuuuu….. kna msti aq … noooooooooo0000000000000…………

  25. Mohamed Al-Aliff Bin Hamzah says:

    ZzzZz aku nak masukkkkkkkkk !

  26. zulika atika says:

    boleh mintak nama saya dinaikkan untuk siri 11/2014 tak ? teringin sangat nak pergi .. kalau dapat panggilan pertama .. saya berharap saya terpilih untuk menyertai PLKN .. thankyou :’)

    1. zulika atika says:

      saya ada cuba buat permohonan kemasukan . tapi borang mungkin belum buka untuk 11/2014 .. saya harap jabatan yang mengurus plkn menghubungi saya .. :'( teringin nak pegi . nak sangat sangat !!!!! :’)

  27. sheila cherylyna mae says:

    sye nak ikut plkn tp tak terpilih .. sdih bah .. 🙁

  28. bUmblebEE says:

    dnga kate klo yg xdpt bley g sndiri kt kem plkn yg bdkatan utk try buat pndaftaran msok,sbb kdg2 ade byk kkosongan 🙂 niey cdangan sy sbb sy pnah bce psl niey..
    Klo mohon secare online,susa sikit nk dpt sbb mgkin rmai lgi yg akn buat cmtu …

    Btw alhmdulillh,sy tpilih utk plkn siri 11/2014,mekaseh :3

  29. chentacrew says:

    stress!!
    napa tia dpt!
    hri 2 ckp soma budak ynk lhir thun 1996 kena ikut plkn..
    apa cer ney?

  30. KIng says:

    Saya mau makan taugeh!!!!
    kawan saya mau makan Tauhu!!!!
    Kita bukan india!!!!

  31. Nur Balqis muzaffar shah says:

    1 je nak tanya bilala nak dapat tau penempatan ke plkn tu

  32. Suria Kechik says:

    bila nk dpt thu tmpt yg kta dpat ye??

  33. ummi nur sahira says:

    Weh , mcm aku ni operate , kena g gak ke ? -,-

  34. miralalola says:

    aku xdpt..ok aku xdak perasaan sebenarnya aku nk prgi xpa lah aku sedih pun xdapat…

    WAT LEK WAT PEACE 🙂

    pelik betul org yg xnk pergi dpt , yg nk sgt prgi xdpt.

  35. lynnshulyn says:

    Wehhhhh… Ak xnk g plknnn !!! Nape nma ak trsenarai.. Mak ai sdihnya

  36. nurul fatim suzana says:

    sye nk sgt masuk plkn., tpi sy xdpt ,, hmm saye nk rase berpengalaman ,, harap sy terpilih

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge