Petua Merawat Panau Dan Kurap Berkesan

kurapx1.jpeg

Petua Merawat Panau Dan Kurap Berkesan | Hari ni Dr Fuh nak kongsi petua lagi. Mungkin ada sesetengah dari kita malu nak tanya atau mencari kaedah untuk merawat ‘peta’2 yg bercorak dibadan muka dan lain2 tempat . Di sini ada sedikit petua dan cara-cara merawat panau secara traditional untuk dikongsikan. Memang banyak kaedah2 lain untuk berubat selain dari beli ubat di farmasi kita juga boleh berubat dengan cara traditional.

ubat rawat kurap panau

Pokok Diatas Tu Namanya Lengkuas Genting . Caranya nak gunakanya ada di bawah .

Baiklah cara merawat kurap dan panau dengan tumbuhan ini seperti berikut;

  1. Ambil akar pokok lengkuas genting dalam segenggam.
  2. Bersihkan akar tu dulu sebelum diparut dan diperah.
  3. Tujuan memarut dan memerah akar tu adalah untuk mendapatkan airnya.
  4. Air tersebut kemudiannya boleh disapu atau alirkan saja pada bahagian yang mengalami kurap ataupun panau.
  5. Ulang petua ini beberapa kali sehinggalah panau ataupun kurap pada kulit anda hilang sepenuhnya.

Selain akarnya yang boleh dibuat ubat panau dan ubat kurap, daun beserta akar pokok ini juga boleh digunakan bagi mengatasi sakit urat dan sakit tulang.

Begini caranya;

  1. Ambil beberapa helai daun dan akar lengkuas genting.
  2. Bersihkan daun serta akar tadi.
  3. Tumbuk lumat kesemua bahan di atas.
  4. Rebuskan bahan yang telah ditumbuk lumat sampai mendidih.
  5. Setelah mendidih, suamkan air rebusan tadi.
  6. Kemudian, barulah sapukan air rebusan pada bahagian yang terasa sakit.
  7. Sapu lagi selepas beberapa jam hinggalah rasa sakit urat ataupun sakit tulang berkurangan dan kembali lega seperti sediakala.

Banyak lagi daun2 yg boleh kita jadikan ubat untuk mengelak panau dan kurap ni . Kongsilah bersama , jangan kedekut illmu!

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Latest posts by Dr Fuh (see all)

Comments

comments

10 thoughts on “Petua Merawat Panau Dan Kurap Berkesan”

  1. fyna says:

    first time dengar nama pokok lengkuas genting tue.
    fyna recently posted…Selamat Pengantin Baru Amar Asyraf Dan Arna SallehMy Profile

    1. Daxx says:

      Laaaa jangan ingat kak fyna je yang first time dengar nama tu, Daxx pun sama!
      Daxx recently posted…Cool! Restoran Makanan Banduan + 4 GambarMy Profile

      1. Faris Aiman says:

        faris pon same gak >.< , first time dengar

  2. erk tak tahu pun yg panau tu klw teruk boleh jadik timbul macam kurap

  3. nabila biela says:

    errr…kurappp dan panau jke??hehe
    nabila biela recently posted…5 Penemuan Aneh Yang Menggemparkan DuniaMy Profile

  4. Mawardiyunus says:

    yes.. kalau panau mmg ni la ubat dia..
    Mawardiyunus recently posted…Keluarga Blogger Senget | Makan Di Soul GardenMy Profile

  5. World WarZ says:

    98 peratus ubat ubatan diseluruh dunia terhasil dari hutan.. maksudnye dari flora iaitu tumbuh tumbuhan dan 2 peratus lagi selebihnye baru datang dari haiwan iaitu fauna.
    Cuma Vaksin banyak terhasil daripada haiwan..
    Yang peliknye kinzir pun ingin menyumbangkan bakti ..
    kehkehkeh

    Sib baik ada pilihan yang lain.. itu pun kalau anda kepoh kepoh dan meminta minta

  6. mselim3 says:

    Assalammualaikum…fuh,

    kalau dulu mak mselim3 ubat panau guna daun gelenggang campur dengan minyak tanah lepas tu sapu kat panau. Kalau penyakit kurap pakai belerang sapu sampai hilang,,, petua dulu3 lah..boleh guna gak…

    mselim3
    mselim3 recently posted…Kehebatan Sheikh Abdul Qadir JailaniMy Profile

  7. AbgferOz says:

    wahhh.. ada kelas gitu.. more petua please 🙂 kalu ada petua sakit ati mohon share.. hahaha 🙂
    AbgferOz recently posted…Jawatan Kosong Perkhidmatan Awam N17 dan S17My Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge