Kisah Benar Sheikh Sudais Dan Idolanya Budak Perempuan Algeria

Sheikh-Sudais-Dan-Idolanya-Budak-Perempuan-Algeria.jpg

Kisah Benar Sheikh Sudais Dan Idolanya Budak Perempuan Algeria | Tidak terlintas dalam fikiran seorang ibu dari Algeria untuk menghubungi At-Tarbawi, Dr Mohammaed Ast-Thanwiyy hos rancangan mingguan di tv bahawa dia ingin memenuhi impian anak perempuannya. Beliau menghubungi hanya untuk menceritakan masalah anaknya kepada doktor terbabit agar mendapat pendapat dan nasihatnya untuk membimbing beliau.

Beliau berkata, “Saya mempunyai seorang anak perempuan yang berusia 8 tahun. Dia peminat Sheikh Sudais (Imam besar Masjidil Haram dan Nabawi) dia meniru cara bacaan beliau dan pernah memenangi tempat pertama dalam pertandingan di Algeria dengan meniru cara bacaan Sheikh Sudais Surah Al-Qiyama.

Dia sentiasa memberitahu saya, impiannya adalah untuk bertemu Sheikh Sudais. Dia bertanya kepada saya, “Ibu.. bila saya akan bertemu Sheikh Sudais?” Dan saya berjanji dengannya (bahawa dia akan dapat bertemu) Tetapi saya tidak dapat berbuat demikian. Dan saya memberitahu dia, Demi Allah, jika saya mempunyai sebuah rumah untuk dijual (saya akan berbuat demikian) dan pergi dengan mu ke Makkah dan bertemu Sheikh Sudais. Masa berlalu, impiandia tidak juga menjadi kenyataan. Beliau berkata kepada saya “Ibu anda telah berbohong! Dan ibu tidak akan membawa saya ke Sheikh Sudais! “Dia mula berubah sehinga membenci segala-galanya walaupun al-Quran dan saya telah mula memukul beliau”.

Doktor menangani isu itu dengan bimbingan yang indah. Di akhir ceramah beliau menghantar surat kepada Sheikh Sudais supaya dia menghubungi anak kecil ini untuk memenuhi impiannya. Apabila berita itu sampai Sheikh Sudais, beliau mengalu-alukan kedatangan anak dan ibunya ke Madinah, kemudian ke Makkah, dengan perbelanjaan di tanggung oleh Imam Sheikh Saudis, dan dia menjemput mereka ke rumahnya. Anak kecil ini membacakan al-Quran di hadapannya, dan dia juga Khatam Al Quran di depannya. Beliau amat terharu dan beliau menangis dengan kegembiraan dan dia berdoa kepada Allah untuk memberkati anak kecil ini. Dia juga sanggup membayar untuk pelajaran anak ini. Masyallah.

p/s : Allahurabbi… Adakah kita tidak mahu alami kejadian seperti ini? Kita lebih rela berimpian untuk bertemu artis terkenal daripada bertemu alim ulama’. Allahurabbi..

Sumber Asal

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Latest posts by Dr Fuh (see all)

Comments

comments

3 thoughts on “Kisah Benar Sheikh Sudais Dan Idolanya Budak Perempuan Algeria”

  1. mselim3 says:

    Assalammualaikum…fuh.my,

    Terharu mselim3 baca kisah nie menitik air mata.. mmg kita kalau artis sanggup pergi walaupun jauh. Kalau ulama tak nak pulak kan….pehhh2…

    mselim3

    pls: emosi pulak mselim3, sedih sebenarnyer…
    mselim3 recently posted…Pedang Rasullulah SawMy Profile

  2. semangat betul budak kecil tu

  3. Budak2 sekarang kebanyakkan berlumba2 nak jadi artis & jumpa artis kesayangan sebab terlalu di beri sokongan utk masuk kedalam dunia seni. Jarang nak dengar ada budak macam budak perempuan ni yang menirus gaya bacaan al quran seperti idolanya.. yang ramai meniru cara menyanyi penyanyi pujaan mereka jer…
    lekatlekitgurl recently posted…JOM BACA ENTRI LUCAH KAT BLOG NI RAMAI RAMAIMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge