Kisah Benar Ketabahan Isteri Menghadapi Suami Curang

kisah+benar+fuh.my_.jpg

Kisah Benar Ketabahan Isteri Menghadapi Suami Curang | Kisah ini dipetik dari page facebook untuk dijadikan tauladan. Semoga kisah ini memberi sejuta manfaat dan kebaikan kepada para pembaca semua. Ini adalah perkongsian dari seorang wanita dan ianya adalah kisah benar.

Dia isteri yang cantik, muda lagi.. NAMUN begitu berat ujian menimpa dirinya , tentang suaminya.. BUKAN buka aib sendiri, sebab baginya, tindakan yang dia ambil perlu untuk semua isteri contohi. AMBIL SEBAGAI PENGAJARAN! Ini kisahnya …

Assalamualaikum..tlg hide nama sy.sy hanya ingin meluah dan berkongsi. sy ingin isteri2 diluar sana beringat. dan amik pengajaran..

DIA LUPA, ALLAH ITU ADA

Sy Dan suami Kenal dr zaman persekolahan lg. kami bercinta hampir 8 tahun. Kemudian kami bernikah.Siapa yg x bahagiakan jika jodoh kekal hingga ke jinjang pelamin.

Dikurniakan rezeki awal,sy bunting pelamin..makin bertambahlah seri bahagia kami. Pd usia kandungan 5bln,Allah turunkan dugaan. Sy menghidapi appendicitis dan perlu jalani pembedahan.suami menemani sy selepas pembedahan. Semasa cuti sakit,sy sedar perubahan sedikit demi sedikit pada suami sy. Cepat marah,kurang sabar,ambil x endah tentang saya.suami sy seorg yg baik sebenarnya.solat x tinggal..imamkan sy,beri tazkirah selepas solat, alhamdulillah..tp dia lupa,Allah itu ada..

x disangka2,Allah tunjuk petanda. Di FB suami ,ada wanita yg tidak saya kenali.sy stalk FB wanita tersebut.terkejutnya sy,status nya semua mengenai rindu dendam pada suami sy.hati isteri mana yg x hancur luluh. Suami menafikan semua dan kata ada org ingin hancurkan kebahagiaan rumahtangga kami.dia kata mungkin salah seorg bekas kekasihnya..sbg isteri,sy percaya kata2nya..tp dia lupa,Allah itu ada..Ketika itu kndungan saya 7bulan. lebih mengharukan suami sy sampai bersumpah itu ini..Dan secara tiba2 dia kembali romantik.

tp dia lupa,Allah itu ada.. 1malam,sy terbuka hati untuk check hp suami. Inbox-clear. Sent item-clear. Draft – ……1 msg untuk seseorang..yg membuktikan mereka ada hubungan..lg sekali,hancur luluh hati sy..saat itu jugak sy tanya suami. Dia diam dan ingin mula solat.sy paksa dia mengaku..pd mulanya dia katakan wanita itu bekas kekasihnya.dan pernah keluar bersama.

ya Allah..terduduk sy semasa mendengar pengakuan. Menangis,mengongoi…macam org gila.ya,macam org gila..tp dia lupa,Allah itu ada. Dia ingat sy keluar untuk pergi kerja pd malam itu.tp tidak.sy terus ke rumah rakan.tanpa ditahan hati sy meluah segalanya..sy rancang untuk tumpang di rumah rakan sehari dua.dan kami kembali ke rumah sy utk ambil pakaian.sampai disana,kereta suami tiada.tahulah sy dia keluar berjumpa perempuan tersebut.malam itu juga sy bilik ke rumah mertua.sy cerita kn semuanya.(suami belum pulang ketika itu tp tahu sy di rumah mertua). Suami call sy dan ckp dia jumpa perempuan tu sebab nk settlekan hal mereka.sy dah x ambil pusing.mertua pula pujuk sy supaya x cerita pd ibu bapa sy. Sy akur..

Suami pulang pd hampir jam 11mlm.sy dan rakan tunggu di dalam kereta.suami sampai ke terus masuk kereta sy dan terangkan bhw perempuan tu yg gilakan dia.dia mengaku berkawan dan perempuan tu,keluar karaoke,dan mula mengaku bahawa perempuan tu bin lah bekas kekasihnya.tp janda anak 4!

ya Allah,kami br saja 25thn!! Dan katanya,hubungan mereka hanya sekadar kwn. Katanya,dia cuba tinggalkan perempuan tu,tp x boleh sbb perempuan tu akan ugut dia utk beritahu sy rahsia mereka.Bila sy tanya knp x terus terang,dia bagi alasan sebab takut sy marah..ya Allah,macamla sy x marah ketika ini..sy x puas ati,sy suruh dia bersumpah smbil pegang perut sy atas nama anak.suami pd mulanya x setuju.tp tetap buat dalam keadaan terpaksa.kemudian,kami pulang dan sy mendiamkan diri..sy masih terasa ada sesuatu yg suami sembunyikan..betul,suami sy lupa..Allah itu ada..

Pd subuh hari,sy kejut suami.sy tanya elok2..sy suruh dia terus terang dan ceritakan segala2nya pd sy supaya perempuan itu x tambah cerita,x buat fitnah,x ugut dia lg. Suami diam. Dia akhirnya mengaku hubungan mereka sudah jauh. Mereka sudah terlanjur. Bila ditanya berapa kali,sudah 3x..Allah….berat sungguh dugaanMu..bayangkanlah,sy sedang mengandungkn anaknya 7bulan!!

Ketika itu,sy diam.setitik air mata pon tiada..sy pandang kosong suami sy.sy rasa cinta sy yg 8thn itu telah terkubur.sy diam sejenak.suami pula menanti jawapan.dia menangis.sy biarkan..baru menyesal mungkin? Sy peluk suami sy,sy bisik di telinganya..’abg bertaubatlah,solat taubat byk2.sy maafkan abg..dan sy tiada dendam dalam hati’ suami pandang sy sambil menangis teresak2 dan bertanya adakah sy masih terima dia lg.dan sy hanya mengangguk.

Dia menangis sambil memeluk sy,cium sy..sy terus bin dan berwuduk.ketika solat lah br air mata sy jatuh..pd Allah sy mengadu betapa hancur berkecainya hati sy ketika mendengar pengakuan itu..hati sy x tenang.sy baca surah ar rahman. Tersedu2,sebak yg xtahu nk dicakapkan. Suami yg melihat turut menangis.dia x sanggup tgk keadaan sy..dia call ibunya dan berterus terang tentang dosanya dan ibunya turut menangis dan meminta utk bercakap dan sy.sy x mampu utk berkata2 ketika itu.sy hanya menangis dan menangis..suami cerita,dia x tahu knp dia boleh berubah sebegitu sekali.sy tanya apa yg kurang pd sy,dia kata tiada apa yg kurang.sy ada rupa,1000x cantik pd janda tersebut.sy solat,sy taat pd suami.sy bekerja,sy dah bg dia anak..sy tutup aurat.ape lg??

suami kata dia macam lupa diri..dia xtahu knp dia bodoh macam tu.dia menyesal dan ingin lari di perempuan itu tp perempuan itu ugut utk beritahu dosa mereka pd sy..sebab tu dia terpaksa stay berhubung utk tutup mulut perempuan tersebut.

Mmg,sakitnya ya Allahhh…. Dia saja yg tahu. Sy hanya bertahan utk sekejap.kemudian sy x boleh lupa dan mula rasa ingin mrh.sy minta cerai pd suami dan suruh suami kahwini perempuan tersebut.tp suami x nk.dia kata mati hidup balik pun dia tetap x kan ceraikan sy. Pd saat itu sy kerap menangis..tambahan pula perempuan tu mengamuk2 pd suami dan sy..habis dia cerita semua yg sy x tahu..yg amat menyakitkan. Perempuan tu hantar msg pd sy dan menyuruh suami sy hubungi dia.(suami dah patahkan simcard). Sy bls msg ya dan nyatakan tiada apa yg belum selesai.sy dan suami sy baik2 saja. Pastu,dia bls dan kata tahniah kpd saya krn bersuamikan ya.perempuan tu kata lg,pastikan suami sy x cari dia seperti mana suami sy mencari dia ketika sy melakukan operation dulu..

Ya tuhan, ketika aku bertarung nyawa melawan penyakit,suamiku curang…sedih dan pilu hati ni xtah nk khabarkan macam mana..

Tp Allah nk ada..siapa la yg x marah..memang sy mrh.tp sy belajar utk memaafkan dan melupakan..sy minta suami utk menghargai pengorbanan sy.sy minta utk dia x lupa Allah tu ada..mcm2 suami tipu,tp Allah bantu sy beri petunjuk..

Alhamdulillah,kami kekal sampai sekarang..anak sy pn telah selamat lahir..kami cuba utk lupakan segalanya.kami buka buku baru..suami pun dah berubah.sebab dia tahu,tiada lg peluang jika sejarah berulang.jika berulang lg,sememangnya tiada maaf bagimu. sy ada gaji sendiri,sy ada rupa,sy ada anak dah dan sy ada Allah.apa ade hal?

Mungkin ramai yg kata sy bodoh sbb sy bg peluang.tp bagi sy,lg bodoh jika sy meruntuhkan masjid sendiri..sy yakin, Allah itu ada. Pasti ada hikmah kenapa sy diduga sebegitu rupa,mungkin isteri2 di luar sana akan ambil jalan cerai..mungkin,balas dendam..

Sabar sahabat2ku,Allah itu ada..kita kena percaya qada dan qadar. Kuat lah,bangkitlah,tunjuk pd dunia tangan lembut kita mampu menggoncang dunia..yakinlah ALLAH ITU ADA~

Allah.. Allah.. Allah..

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Latest posts by Dr Fuh (see all)

Comments

comments

27 thoughts on “Kisah Benar Ketabahan Isteri Menghadapi Suami Curang”

  1. mujagirl92 says:

    KALAU JADI KAT AKU,,, aku tak mungkin sekuat dia,,,
    mujagirl92 recently posted…Happy Holiday Giveaway by NurmujahidahMy Profile

    1. Ummar Farouk says:

      Betul tu… Wanita susah nak jadi tabah… Hehe…
      Ummar Farouk recently posted…Melihat Kehidupan Kita Dari Kaca Mata Sang PenciptaMy Profile

  2. azlin harun says:

    saya pnh mengalaminye..tp x la seteruk kisah di atas..suami bermain msj sampai ke pagi.. curi2 keluar call pmpn tu..bersayang2..mengamuk bila ditegur..menipu mcm makan nasi.. mmg teruk,tapi kita mst igt itu ujian ALLAH..kita terlalu percaya,sayang kt suami hingga kita letak ALLAH no 2..itu pasal ALLAH uji kita supaya kita kembali kpd NYA..ingat tu..

  3. tungauhansem says:

    aisehmen…..baru terlintas nak curang……hahahahhaa…..

    yg pakai serban dan kaki solat pon kalo terkone dugaan ngan pompuan leh cair……

    pendek kata….berhati-hati dengan suami anda…..waakakkakakaa…..pastikan check enpon dan pastikan dia tak keluar malam……kalo gi keje malam, koll opis dia sekali sekala check

    bukan kata utk suami jek…..utk isteri pon sama le…..suami pon kene check isteri gak…..hahahhaa

  4. semoga dia akan mendapat kekuatan dan kesabaaran dlm kecurangan si suami

  5. Ummar Farouk says:

    Ketabahan sebeginilah boleh dijadikan pedoman…
    Ummar Farouk recently posted…Revolusi Atau Evolusi?My Profile

  6. timbok says:

    jika berlaku padaku saya ucapkan selamat tinggal untuk selamanya
    timbok recently posted…Bandaraya Bawah BayuMy Profile

  7. noah says:

    Betapa mahalnya harga sebuah masjid..Mungkin ada yang rela dimadu tapi tak semua. Jika dah tak suka cakap jela terus terang tak perlu kot dah beromen-romen baru mengaku salah sambil nangis. Modalnya nangis je. Salah ke betul yang penting nangis tu kena ada. Maaf saaya tak sekuat anda. Jika suami yang cuma mencari perempuan lain sy relakan dan berikan dia kebebasan dengan syarat jangan tunjuk muka depan sy lg

  8. wann says:

    nasib saya pun hampir sama..suami curang dgn perempuan indonesia ketika dia di tugaskan di Batam,utk seminggu sahaja…

    saya tinggal di penang dgn anak-anak.. suami tinggal di pulau indah ,selangor tapi demi kasih saya pd suami setiap minggu saya akan kesana ..
    Hari yg sepatut saya pergi ke sana,tidak jadi pergi kerana di bagi tahu di dihantar 1 minggu di sana..
    x sangka dlm 1 hari sampai disana di telah melanggan seorang perempuan disana.
    Saya tahu pun selepas 3 tahun ,kes nie terjadi.dia sembunyi dari saya..last2 dia sendiri yg cerita pd saya kerana hati dia tidk tenang di atas apa yg dia lakukan pd saya..

    Bila dia cerita pada saya,rasa hati bagi nak jatuh…berkecai semua hati dan harapan…klu tahu dia nak buat macam nie..tdk akan saya pergi setiap minggu jumpa dia…seolah 2 kasih kita langsung x di hargai…

    Begitu kuat ujian allah pd diriku…

    1. Dr Fuh says:

      Sabar ye sis..ada hikmah disebaliknya..

      Allah tidak akan menguji lebih daripada kemampuan hambaNya kerana Allah Maha Mengetahui akan kemampuan hambaNya menghadapi ujian dan dugaan daripadaNya
      Dr Fuh recently posted…Tips Kehamilan – Perkara Yang Perlu Dielakkan Ketika MengandungMy Profile

      1. MissHana says:

        Saya puji tindakan kakak dgn menyerahkan segalanya kp Allah swt. Kerana manusia ini lemah. Hanya Allah swt lah tmpat hamba mengadu & meminta. Bertawakal & yakin kpd Allah swt serta pertolonganNya…

  9. dieyla says:

    sy pun mngalami benda yg sama skg..dah 6 thun bthan..suami msih mcm tu n hidup mcm orang bujang..xpernah nk hargai sy..lbih2 lg kluarga seblah mtua bnyak tekan sy..skg sy ada ank 1.bru 8 bulan..suami br2 ni kantoi ade hubungan dgn kwn biras yg selalu bmlm di rmh mtua sy..Ya Allah..hanya dya yg tau btapa hancur nya hati bila tau suami buat perangai d kala sy jauh dr suami n ank semata-mata kerja untuk membantu suami..kini selalu bmsm muka krna suami selalu kluar jarang ada d rumah..kperluan rumah pun dya x endah..

  10. Hanie says:

    Sayapun pernah mengalaminya.suami bermain fb bila saya bru2 mengandung dalam 2 blm kawenpun blum sampai setahun dia dah buat perangai.mungkin pembawakkan budak.saya tk dpt nk layan dia bersembabg mlm2.balik2 penat dah tertidur rupanya dia dok layan pompuan dlm fb.saya bukak fb dia nasib ada password dan si suamini buta it kot tak delete msg bersembang dgn pompuan tu.yg pompuan tu rupanya ex schoolmate dsn pompuan tu pun dah tau lelaki tu dah kawen melayan jugak. Dan pernah satu hari lewat mlm jam 11 ada msg kata dia nk online.tuhan tu nk tinjuk.instinct isteri slalunya betul.saya tanya dia siapa dan dia jwb member lelaki saya tanya lg kenspa xde nama.kalau kwn2 dia mesti nsma dah ada record dlm hp.dia kta dia guna nombor isteri dia saya naik marah.dan saya x boleh tido sedih rasa di saat kita mengandungksn anak dia. Dia buat perangai.dan akhirnya dia mengaku dan katanya saja2.sakit hati bila ada ungkapan sayang.miss u.dan ktanya dah buang dah friend list pompuan tu dr fbnya.tapi entahlah smpai skrg hpnya selalu empty dlm inbox n sent item.yg tinggal hanya sns dr saya jer.masih lagi celaru. Tkkan tkde org sms dia dlm satu hari dan kenapa delete sms lain. Dan tinggalkan sms saya jer.apapun senjata kita adalah doa.dan saya sentiasa bfikiran buruk yg dia satu hari nanti akan mencari krkasih hati memandangkan usianya bru 30 dan saya dah 36.ungkapan life begin at 40 utk org lelaki.yg kita 40 dah start nk menop.entahlah hanya Allah tahu.redha pada ketentuannya.dan amat berat rasanya nsk menghadapi masa dpn.

    1. syeela says:

      ya Allah blm setahun kawen pon blh jd mcm tu, takut sy nk kawen.. T_T

  11. tengok je la says:

    sy pernah terjumpa fb suami.dia lupa log out.dlm inbox ada rindu, syg, puas.luluh hati sy sbgai isteri.tapi sy dah srg perempuan sial dan suami.so diorg menafikan.sy tahu dia still hubung lg.sekrg cinta sy dh terkubur.percaya sy dh hilang.sy ada 3 org ank.itulah sy tumpu.biar Allah yg tunjukan segala bukti d depan mata sy.masa itulah sy ambil tindakan drastik.

  12. tengok je la says:

    nk tahu..fb suami sy skrg dia blok sy..padahal sy isteri dia.tangan di hanfhone tak lekang.kdg2 sampai 2 pagi.alasan tgk keta.dlm mudah dot com.nk raya aku dok bengang….aku tgh bengang.ishk nape la lelaki ni.senang carik perempuan lain..bini carik lain.kang. ..padan muka..

  13. sara says:

    Sy pun kena mcm tu.. Bkn sekali, bkn dua kali.. Tp 7 kali suami curang dgn pempuan lain.. Kali yg ke7 nie yg bt hati sy btl2 hancur.. Sy mengandung anak ke3. Kandungan ada masalah. Sy selalu keluar darah. Doktor nasihatkan byk berehat kurangkan pergerakan. Klu tak mungkin baby x dpt diselamatkan.. Suami pula bt hal kat luar..bercinta dgn pempuan gemuk..yg paling menghancurkan hati sy..suami sangup ckp dgn pempuan tu, yg dia x sentuh sy selama setahun..dia x tau knp sy bole mengandung.. Ya Allah… Sy bersumpah anak nie anak suamiku.. X pernah ada org lain menyentuhku selain suamiku.. Setahun suami abaikan sy dan anak2.. Hampir setiap mlm suami pulang lewat..alasan kerja.. Rupa2nya keluar bersama gf dia.. Bila smuanya terbongkar, sy minta cerai..tp suami x mau cerai..suami ckp dia da tingalkan pempuan tu..sy tau dia masih lt bersama pempuan tu.. Sy da x ada hati lg dgn suami..smuanya dah hancur musnah.. Sekiranya dia sujud dikaki sy sekali pun, hati sy xkan boleh terima suami mcm dlu.. Rasa sayang..rasa kasih..rasa hormat..apa lg kepercayaan…dah hilang.. Rasanya sy masih lg tinggal bersama hanya la kerana anak2..

  14. Mohd says:

    Salam Puan,

    Sy amat tersentuh dgn cerita Puan.Mudahan Allah yg sahaja yg mampu membalas atas apa yg puan lalui. Sy mempunyai isteri yg sama mcm perangai puan dan kami pernah mengalami situasi ini tp dosa sy keatas isteri sy jauh lebih teruk dari apa yg suami puan lakukan.9 tahun sy kenal dia dr bangku sekolah dan 5 thn berkahwin sehingga sekarang dan kami bakal di kurniakan anak ke 3 hasil perkahwinan ini. sy start berubah apabila isteri mengandung anak kedua.berlagak seperti org bujang.sy enjoy diluar,melancong sana cni,makan sedap2 dgn kekasih sy tp isteri yg di rumah dgn anak2 ditinggalkan dalam jagaan mentua sy.selama 3 tahun sy bersama pempuan lain dan isteri bukan seorng yg berkerja tetapi terpaksa enja anak2 tanpa sy.bhkan hubungan sy dgn pmpuan lain itu sudah terlanjur hingga melahirkan seorang bayi. Hati sy x tenang.tp isteri sy tau sy bermain kayu 3 dibelaangnya dan setiap kali sy akan tipu dia.sehingga ke satu tahap,sy tidak dapat lagi menipu dan hati sy tenang bila berterus terang dgn isteri sy.sy tahu sy telah hancurkan hati dia,tp dia tetap menerima sy seadanya dan minta sy bertaubat.Bhkn,isteri sy sanggup menjaga anak hasil hubungan zina sy dgn perumpuan lain atas dasar anak itu daraah daging sy dan dia menganggap anak itu anak dia sendiri.betapa jahatnya sy sebagai suami dan kini sy menyesal atas apa yg pernah sy lakukan.bena kata imam ghazalibenda yg paling jauh dgn kt ialah masa sila.perigatan kepada para lelaki,jika kamu telah berkahwin, isteri kaulah sebaik2 perumpua yg pernah wujud dlm hidup kamu selai ibu.tidk akan kamu berjumpa perumpuan sebaik isteri pertama kamu sebab sy dah enghadapi semua ini.

    ikhlas dari sy

  15. Search says:

    Assalamu’alaikum. Saya mangsa isteri curang…. tapi demi anak2, saya masih belum ceraikan dia. Tapi saya dah warning dia, perkahwinan ini akan hanya bertahan sehingga saya bertemu penggantinya…. Walaupun dia menyesal atas perbuatannya, namun hati ini tak mungkin dpt diubati lagi…. Doa saya moga Allah temukn dgn si “dia” pengubat luka.

  16. P says:

    klu kt aku, dah lama wrestling laki tuh 😀

  17. kucinghitam says:

    dah biasa kes curang2 nie zaman makin maju makin senang nak curang

  18. Azreen Abd Rahman says:

    sye pun mengalami nasib yg sme,sejak suami berkeje dia mpsj dia selalu buat OT sye ingt betul rupa2nye dia pegi spa urut yg tmpt tu ade pakej utk langgan pelacur skali….sume nie pegaruh dan cabaran dr kwn2….itula lelaki…hidup asyik nk menipu je…skrg masih tgh krisis…dn mungkin sye akan bwk ank utk mula hidup baru tanpa dia….biarla dia hidup bahagia dgn dunia maksiat dia tu….

  19. Haniorange says:

    Ya..harapkan nasib saya dapat di kongsi bersama..saya menghadapi suami yang curang..selama 6 tahun sya menjadi seorang isteri yang taat pada suami,disulami dgn rasa percaya dan kasih syg tak berbelah bagi.tapi malangnya segala kepercayaan dan pengorbanan sy telah dikhianati..saya telah ditipu suami.dia ada hubungan sulit dgn perempuan lain sehingga berzina..Allah sygkan sya..setelah sebulan hubungan mereka,sy tahu segala ya.hancurnya hati sy..sehingga pertengkaran besar berlaku dan smpai hati dia menceraikan sy hanya kerana mahu bersama perempuan itu.sepanjang idah..suami tak putus putus merayu..untuk rujuk..walaupun ditentang keluarga..dek kerana syg dan pegang pd kata2 suami yg sudah menyesali dan Akan berubah,sy rujuk kembali Demi anak2 yg masih keci.dia berjanji tidak Akan curang lg dan mulakan buku baru.tapi tnyata seperti curah air didaun keladi..sekali lg sy ditipu..suami masih curang..namun apakn daya saya..tak boleh nak menyesali..saya kini sah isterinya dan sya hanya Mampu memendam rasa dan redha.Hanya pd Allah sy mengadu.kalau sy lari saya nusuz..kalau saya tuntut fasak..bukti tak kukuh..kalau sy minta cerai..smpi bilapun dia takkan ceraikn sy..kini sy mangsa dendam dan kecurangan suami..saya redha dgn qada Dari Nya..

  20. Elin says:

    Kisahnya lebih kurang sama dgn situasi sy tpi brlaku ketika sy mengandung ank kedua……alhamdulillah…..Btl katanya Allah sentiasa ada….suami pn dh mengakui sgla ksalahannya,sy terima dgn redha…skrg kami bahagia…alhamdulillah,terima kasih Allah…..

  21. nsk thailand says:

    Hey there, You’ve executed an excellent employment. I’ll absolutely yahoo them and then for our piece advise so that you can my pals. I am sure they will be taken advantage of this great site.

  22. za says:

    Dah mcm biasa ujian ini utk wanita baik… tidak robohkan masjid sendiri, beri peluang kedua pada suami adalah tindakan bijak.. Tahniah utk dia. pengalaman hidup saya juga ada begini… Tapi kali kedua bakal terjadi, saya dah ubah sikit apa yg akan terjadi..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge