Jangan Pernah Kata Isteri Anda Tidak Bekerja Walaupun Dia Suri Rumah

isteri-tidak-bekerja.png

Jangan Pernah Kata Isteri Anda Tidak Bekerja Walaupun Dia Suri Rumah

Berikut adalah Soalan dan Jawapan antara Suami (S) dan Pakar Psikologi (P):

P: Apa yang anda lakukan untuk hidup Encik?
S: Saya bekerja sebagai Akauntan di Bank.

P: Isteri Anda?
S: Beliau tidak berkerja. Beliau adalah Suri rumah sahaja.

P: Siapa yang membuat sarapan pagi untuk keluarga anda pada waktu pagi?
S: Isteri saya, kerana dia tidak bekerja.

P: Pada apa masa isteri anda bangun untuk membuat sarapan?
S: Dia bangun pada kira-kira 05:00 pertama kerana dia membersihkan rumah sebelum membuat sarapan.

P: Bagaimana anak-anak anda pergi ke sekolah?
S: Isteri saya membawa mereka ke sekolah, kerana dia tidak bekerja.

P: Selepas mengantarl anak-anak ke sekolah, apakah dia lakukan?
S: Dia pergi ke pasar, kemudian pulang untuk memasak dan pencucian pakaian. Anda tahukan dia tidak berkerja.

P: Pada waktu malam, selepas anda pulang dari pejabat, apa yang anda lakukan?
S: Berehat, kerana saya kepenatan kerja seharian.

P: Apakah isteri anda lakukan itu?
S: Dia menyediakan makanan, melayan anak-anak kami, menyediakan makanan untuk saya dan membersihkan pinggan mangkuk, membersihkan rumah kemudian menidurkan anak-anak.

Dari cerita di atas, yang manakah anda berfikir lebih berkerja??

Setiap hari isteri anda bermula dari awal pagi hingga lewat malam. Yang dipanggil ‘TIDAK BEKERJA’?!

Hargailah isteri anda. Kerana pengorbanan mereka adalah tidak terkira nilainya. Ini harus menjadi peringatan dan renungan untuk semua bagi memahami dan menghargai setiap peranan orang lain. Memahami dan Menghargai antara satu sama lain akan membuat setiap orang berasa gembira.

Sabda Nabi Muhammad SAW:

“Tanggungjawab suami terhadap isterinya adalah apabila kamu makan, hendaklah kamu beri makanan untuk isterimu. Apabila kamu memakai pakaian, kamu berikan pakaian untuk isterimu. Jangan kamu pukul isterimu pada bahagian muka. Jangan kamu keluarkan perkataan yang jahat di hadapannya iaitu perkataan yang menyakiti hati dan dibenci. Jangan kamu tinggalkan isterimu seorang diri kecuali dalam rumah.” (Hadis riwayat Abu Daud)

Satu contoh petunjuk Rasul yang menggambarkan baginda beradab sopan bersama isteri baginda ialah hadis yang diriwayat oleh Ibn Abi Dunya, Saidatina Aisyah memberitahu bahawa:

“Segala urusan dan perlakuan Baginda amat menakjubkan, sehingga ketika baginda bersama isterinya pada suatu malam dan telah bersentuhan kulit, baginda meminta izin dari isterinya Aisyah untuk beribadat menemui Tuhannya.”

Demikianlah adab Rasul bersama isteri baginda, meminta izin untuk meninggalkannya meskipun untuk bertemu Tuhan.

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Latest posts by Dr Fuh (see all)

Comments

comments

5 thoughts on “Jangan Pernah Kata Isteri Anda Tidak Bekerja Walaupun Dia Suri Rumah”

  1. Dulu masa berkerja rasa penat sangat 5 hari bekerja even kat tempat kerja kadang2 takde kerja sangat kecuali hujung & awal bulan je bz sikit. Tapi bila dah jadi surirumah.. dari pagi membawa kemalam.. tak abis kerja tapi rasa enjoy jer sebab apa yang kita kerjakan tu kalau kita tak rasa bebanan tapi pengorbanan Insya allah tak tension kita buat hari2
    lekatlekitgurl recently posted…BUKAN SENGAJA MENGHINA ISLAM DALAM VIDEO RAYA DENGAN ANJINGMy Profile

  2. sayidah says:

    tak pernah merasainya. tapi tengok kat umi sndri..mmg betul. betapa tabahnya hati seorg ibu 🙂
    sayidah recently posted…BLOG KOLEJ16 & BLOG ADDCHOCS 🙂My Profile

  3. cik siti says:

    bukan senang nak jadi seorang isteri….hope suami2 diluar sana jangan la mengabaikan isteri korang
    cik siti recently posted…KEMALANGAN : anggota tentera dengan polisMy Profile

  4. wan90 says:

    Tingat time bdk2,time bpa isi borg,tba kat pkrjan istri,bpa tulis (suri rumah) lalu sy tnya,(bpa,bkn ka mama tda keja?) Bpa jwp (stiap kli kmu mkn sepa yg msk? Kms umah sepa yg buat? Cuci pkian kmu sepa? Klu kmu skit sepa yg ubt?) . Sy jwp dgn slmber,(mama lh). Bapa jwp lg (jd,smua tu bkn keja ka?).. Lalu sy pn snyum tnda fhm. Skrg sy dh ada istri,dn itulh keja istri sy,sy x pnh mgluh bla dia mta duit dripda sy,sbab hari2 dia keja kat uma tnpa gji,tnpa cruman EPF,socso sgla…

  5. saya says:

    hanya segelintir lelaki yg tidak mghargai isteri. namun segelintir itu mndapat liputan media lalu kelihatan lelaki lah mengabaikan wanita. jgn lupa bahawa ramai lelaki bgelar suami yg baik lagi soleh. Mereka tidak mndapat liputan lalu bilangan mereka mnjadi kecil.
    Tahukah bahawa fenomena mengungkap sebahagian hadis mengenai perlunya suami begitu dan begini, berlaku kasih, sayang, beradab dan bermacam lg terhadap isteri menjadikan ‘sebahagian’ isteri dan wanita mula ‘naik kepala’…. maaf terkasar bahasa. Namun ramai bloggers, ustaz dan lain-lain terlupa mengungkap sama hadis2 wajibnya para isteri mentaati, memelihara diri, merendahkan suara mereka kepada sang suami. Tahukah anda bahwa redha Allah adalah redha suaminya. Tetapi redha isteri belum tentu redhanya Allah. Derhaka kpd suami yg soleh membawa murka Allah tetapi menderhaka kepada isteri yg soleh belum tentu Allah murka….
    Wahai para penulis…. jangan lah kamu berlebih-lebihan dalam menulis tentang ertinya kebaikan seorang isteri kerana telah ramaipun yg menulis. Bahkan suami yg tidak soleh pun tahu kebaikan isterinya…. Berlebih2an menulis demikian menghancurkan mereka. Para isteri adalah wanita yg lemah emosi, mudah dipalitkan apa saja dhati mereka dan berlebihan tentang mereka membahayakan mereka.
    Tengok diluar sana…. tengok dan buka mata luas2…. bagaimana rupa wanita isteri yg bercerai… sedikitkah atau banyakkah? Banyak atau tidak kes isteri meminta cerai dari suaminya kerana kesilapan kecil? Adakah kamu menjaga kebajikan dan kemana hala dan bagaimana rupa hidup mereka selepas itu?
    Jadilah seperti Islam, tidak melebihkan perkara tertentu dan tidak mengurangkan perkara lain.
    Tak apalah isteri anda soleh bagai isteri para nabi… jgn lupa isteri orang lain ya.. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge