Fakta Mesti Baca Bahaya Kepak Ayam Pada Wanita!

kepak-madu.jpg

Fakta Mesti Baca Bahaya Kepak Ayam Pada Wanita! | Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca yang dikasihi. Hari ini Dr Fuh nak share satu artikel info kesihatan berkenaan bahaya kepak ayam terutamanya kepada para wanita diluar sana. Semoga artikel ini memberi manfaat kepada semua pembaca.

Pertumbuhan sista(cyst) dalaman. Elakkan daripada memakan kepak ayam (chicken wing) dengan kerap terutamanya kaum wanita.

Kisah Benar, Seorang rakan baru-baru ini mempunyai ketumbuhan dalam rahim, dan dia menjalani pembedahan untuk membuang sista tersebut. Sista yang dikeluarkan adalah dipenuhi dengan darah yang berwarna gelap.

Fakta Mesti Baca Bahaya Kepak Ayam Pada Wanita! Elakkan daripada memakan kepak ayam (chicken wing) dengan kerap terutamanya kaum wanita

Dia menyangka bahawa dia akan pulih selepas pembedahan tetapi jangkaannya salah. Ketumbuhan berlaku hanya beberapa bulan kemudian. Beliau bergegas turun ke pakar sakit puan itu untuk bertanyakan masalahnya. Semasa rundingan, doktor bertanya soalan yang memeranjatkan beliau.

Doktor bertanyakan adakah dia adalah seorang pengguna yang kerap memakan kepak ayam dan dia menjawab ya, tertanya-tanya tentang bagaimana, dia tahu tabiat makannya. Sebenarnya pada hari ini ayam disuntik dengan steroid untuk mempercepatkan pertumbuhan mereka supaya keperluan masyarakat ini dapat dipenuhi. Keperluan ini adalah tidak lain daripada keperluan untuk makanan.

Ayam-ayam yang disuntik dengan steroid biasanya disuntik di leher atau kepak. Ini disebabkan di tempat-tempat ini bahawa kepekatan tertinggi steroid wujud. Steroid ini telah menyebabkan kesan ke atas badan kerana ia mempercepatkan pertumbuhan.

Ia mempunyai kesan yang lebih berbahaya dalam kehadiran hormon wanita, ini membawa kepada wanita yang lebih cenderung untuk pertumbuhan sista yang di dalam rahim. Oleh itu, saya menasihati orang di luar sana untuk melihat diet mereka dan juga mengurangkan kekerapan mereka memakan kepak ayam.

Wallahu’alam…

Jika anda rasakan artikel ini bermanfaat dan juga baik untuk dikongsikan, Dr Fuh mengalu-alukan pembaca sekalian untuk berkongsi artikel ini. Semoga inya bermanfaat kepada semua. In Shaa Allah 🙂

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Latest posts by Dr Fuh (see all)

Comments

comments

11 thoughts on “Fakta Mesti Baca Bahaya Kepak Ayam Pada Wanita!”

  1. Yana Sakura says:

    Bahaya ya kepak ayam nie.. Perkongsian yg berguna….Nie baru taw..nanti yana nak share artikel nie ea Dr Fuh 🙂
    Yana Sakura recently posted…Pencarian Bloglist Sempena Kemerdekaan by Mrs MahadiMy Profile

    1. Lepas nie makan kepak ikan je la.. keh2
      Aniqbukhary32 recently posted…Bertelanjang itu simbol kemajuan?My Profile

  2. Anuar says:

    Terima kasih di atas perkongsian info… Kena elakkan makan kepak ayam ni..

    1. misos says:

      sekarang ni dah dekat 5 – 6 tahun ayam tidak disuntik dikepak dan dileher……. Setahu saya ayam diberi vaksin untuk cegah penyaki gumboro atau ND itu je. Sepanjang saya terlibat dengan industri ayam belum pernah saya dengar orang kasi steroied kat kepak atau leher. kalau kat kepak slalunya beri vaksin reniketh F atau Fowl Pox dan kat leher lak lupa lah cuba rujuk Jab Perkhidmatan Veterinar.

      Untuk ayam daging skrg ni pemberian vaksin adalah dg cara minum atau titisan di hidung. untk suntikan di kepak dan dileher hanya dilakukan pada ayam yg diternak lebih dr 3 bulan spt ayam penelur dan ayam baka

  3. vcore says:

    nice share…..

  4. Xanz says:

    Naseb baek sy lelaki. sbb saya suka makan kepaks ayam. 🙂

    1. Saya pun lelaki jg.. Huhu.. Nasib baik 😀
      Aniqbukhary32 recently posted…Kalau Allah tu betul-betul penyayang, kenapa cipta neraka?My Profile

  5. Mansor Shah says:

    Alaaa makan jer…..Orang merokok pun ramai yang mati bukan sebab merokok…..

    1. Hahaha.. beringat. 😀
      Aniqbukhary32 recently posted…Girlfriend sama macam anjing?My Profile

  6. Hasmida says:

    Alamak smlm baru lps mkn kepak ayam….6 kepak lk tu..

  7. baru saye tahu.. thanks for the facts. 🙂
    Tempat Ping Blog recently posted…5A UPSR Ayah Hadiahkan Bas kepada SayaMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge