Allahu Rabbi – Tanah Liat Dijadikan Biskut Untuk Dimakan Di Haiti

lumpur1.jpg

Allahu Rabbi – Tanah Liat Dijadikan Biskut Untuk Dimakan Di Haiti | Alhamdulillah kita masih diberi kesempatan oleh Nya untuk meneruskan sisa-sisa hidup kita yang belum pasti penghujungnya. Alhamdulillah juga kerana kita masih mampu menyara hidup dengan makanan-makanan mewah tak kira siang malam pagi petang pasti perut terisi dengan segala jenis mak nenek makanan.

Tapi sedarkah kita tatkala kita menikmati makanan yang enak dan cukup lengkap sehingga berlebih-lebihan pon ada, namun di segenap benua sana iaitu di Haiti penduduknya cukup daif. Mereka tidak memiliki keperluan asas yang cukup dan lengkap. Bukan kata tempat perlindungan bahkan keperluan makanan pon mereka tidak mencukupi. Tahukah anda mereka makan biskut yang bahan utamanya diperbuat daripada tanah liat dan dicampur dengan garam, gula dan serbuk perasa berasaskan sayuran dan rasa tanah kekal di lidah buat jangka waktu agak lama?

kisah sedih

Sedih bukan? Untuk pengetahuan anda lagi, Penduduk Haiti adalah antara yang paling miskin di dunia dan hampir kesemua penduduknya makan tanah untuk terus hidup. Dilaporkan, pendapatan purata penduduk pulau terbabit kurang RM6 sehari. Justeru mereka tidak mampu untuk membeli beras, akibatnya 80% penduduk memakan ‘mud cookies’ atau biskut tanah liat. Jom tengok video bawah ni.

Allahu Rabbi. Bersyukur kita dapat menikmati hidup dengan penuh keselesaan. Ingat, kalau kita susah, ada orang yang lebih susah dari kita. kalau kita miskin, ada orang yang jauh lebih miskin dari kita. Jadi berusahalah bersungguh-sungguh untuk mendapat rezeki dari Nya dan bersyukurlah dengan pemberian Nya.

kisah sedih

Hehe dah macam khutbah pulak kan. Semoga artikel ini memberi 1001 pengajaran buat kita semua dan semoga mereka dimurahkan rezeki dan dilimpahkan rahmat oleh Nya.

-Dr Fuh-

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Latest posts by Dr Fuh (see all)

Comments

comments

14 thoughts on “Allahu Rabbi – Tanah Liat Dijadikan Biskut Untuk Dimakan Di Haiti”

  1. sangat tersentuh dgn article ni ==’

  2. Yan Ty says:

    Huh.. rasa bersyukur sangat. Tapi rasa sedih dan kecian kat depa di sana. Malaysian should be proud to be Malaysian.
    Yan Ty recently posted…Pantai Timur , Aku Datang ! – Day 5My Profile

  3. hafiz says:

    ingatlah ada org lagi susah dari kita…
    hafiz recently posted…Pelancaran KRR Drive Thru Setia Tropika Johor BahruMy Profile

  4. Hi, i feel that i noticed you visited my web site thus i came to go back the want?.I am trying to find issues to improve my site!I suppose its adequate to use a few of your concepts!!

  5. cLMXKEGpJhGR says:

    195546 211083Hi there, just became alert to your blog via Google, and discovered that it

  6. 199663 545745Pretty section of content material. I just stumbled upon your weblog and in accession capital to assert that I get in fact enjoyed account your weblog posts. Any way I is going to be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently speedily. 468814

  7. 101531 39959You got a quite amazing internet site, Sword lily I observed it by way of yahoo. 880504

  8. 401k says:

    251837 716909Some truly good stuff on this internet web site , I like it. 603283

  9. guitar books says:

    363782 206176Wonderful post, I conceive internet site owners really should learn a good deal from this internet weblog its rattling user genial . 715533

  10. 873596 98341Hi there! Excellent post! Please do tell us when I could see a follow up! 43882

  11. 397240 212479When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get three emails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Thanks a lot! 988296

  12. Weight Loss says:

    264872 906773somehow located your web site when i was kind of stoned. excellent read 83490

  13. 777994 653298There is noticeably lots of cash to comprehend about this. I suppose you made particular nice points in functions also. 37798

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge