Petua Untuk Menghentikan Anak Menghisap Ibu Jari Dengan Mudah

Petua-Untuk-Menghentikan-Anak-Menghisap-Ibu-Jari-Dengan-Mudah.jpg

Petua Untuk Menghentikan Anak Menghisap Ibu Jari Dengan Mudah | Setiap anak kita mesti ada ragam dan habit masing-masing kan. Ada dikalangan anak kita suka hisap puting dan ada juga yang hisap hujung bantal (bantal busuk).

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anak kita suka menghisap jari? Bukan tidak boleh tetapi untuk mengekalkan kebersihan untuk anak kita juga. Lebih baik mencegah dari mengubati.

Berikut merupakan sedikit petua yang boleh dijadikan rujukan dan panduan. InsyaAllah.

Petua Untuk Menghentikan Anak Menghisap Ibu Jari
1. Balut ibu jari anak anda.

2. Sapukan bahan yang rasanya tidak disukai oleh kanak-kanak seperti kuinin atau lada sulah pada ibu jari.

3. Beri pujian, ganjaran dan perhatian apabila anak anda tidak menghisap ibu jari.

4. Pastikan anak anda sibuk dengan aktiviti seperti menyanyi dan bermain muzik supaya lupa untuk menghisap jari.

5. Libatkan anak anda dengan aktiviti yang melibatkan pergerakan tangan. Contohnya, alat permainan.

6. Dapatkan khidmat nasihat pakar sekiranya tabiat ini berterusan sehingga gigi kacip kekal tumbuh (berumur 7-8 tahun).

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Latest posts by Dr Fuh (see all)

Comments

comments

7 thoughts on “Petua Untuk Menghentikan Anak Menghisap Ibu Jari Dengan Mudah”

  1. cik Ain says:

    pakaikan inai pun boleh jugak.. sebab ada dikalangan budak kecil yg takut tgk jari dia merah..
    kalau tak leh jugak, sapu minyak cap kapak tuh.. hahahaha

  2. bagus petua ni tuk anak aku nanti
    blogger lelaki recently posted…Lelaki Idaman WanitaMy Profile

  3. vcore says:

    petua yang amat bagus

  4. Mawardiyunus says:

    good info nie. heheeh. perediaan awal

  5. mselim3 says:

    Assalammualaikum… fuh,

    Terima kasih perkongsian nie… ingat jari kaki.. rupanyer ibu jari tangan… kata orang tua2 kalau bayi menghisap jari kaki… nak adik lagi betul ker?…

    wallahhualam…

    mselim3
    mselim3 recently posted…Karamah Abu Yazid Al-Bustami Boleh Terbang Di UdaraMy Profile

  6. baby comel says:

    Adik kita umur dah 24 sampai skg tgn tu tak lepas dr isap jari. Dan macam2 buag sejak dr baby lagi tapi xjalan jugak. nanti dah kawin dia dgn anak dia sama naik kot 🙂
    baby comel recently posted…Cara Kekalkan Air Kolam Ikan BersihMy Profile

  7. Lan_careno says:

    Dah sapu peria kat tgn Akiff tp tak jalan… huhuu…
    Lan_careno recently posted…Rawatan bayi batuk berkahakMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge