Sindekat Penipuan Pakej Umrah Percuma

entri10.jpg

Kadang kadang orang kita ini apabila dengar benda yang percuma semua pakat pakat nak cuba nasib, akhir sekali ditipu oleh sindiket sindiket penipuan ini. Yang terbaru, kes Sindekat Penipuan Pakej Umrah Percuma, Jom baca kisah lanjut :

Sindekat Penipuan Pakej Umrah Percuma | MELAKA – Semangat berkobar-kobar 43 penduduk Kampung Telok Emas, di sini untuk mengerjakan umrah di tanah suci Makkah secara percuma berkecai, apabila mereka sebenarnya ditipu.

Sindekat Penipuan Pakej Umrah Percuma

Sebelum ini, mereka dijanjikan pakej umrah percuma oleh seorang individu yang dikatakan berlagak seolah-olah berasal dari keluarga jutawan.

Lelaki berusia lewat 30-an itu menemui penduduk kampung dan menyatakan hasrat kononnya bapa mentuanya, seorang ahli perniagaan berhasrat memberi pakej umrah percuma.

Berikutan itu, penduduk terlibat, sebahagian besar dalam kalangan ibu tunggal, warga emas dan golongan berpendapatan rendah yang baru kali pertama mahu merasai menjejakkan kaki di tanah suci, melakukan pelbagai persiapan.

Malah, ada penduduk terlibat mengikuti kursus khas umrah sebanyak dua kali di masjid serta mengadakan kenduri kesyukuran secara berkelompok.

Bagaimanapun, sehingga tarikh dijanjikan, mereka bukan saja tidak berlepas ke tanah suci, malah tiada satu pun bayaran dijelaskan lelaki itu kepada agensi umrah dilantik, menyebabkan penduduk menyedari mereka ditipu.

Salah seorang penduduk, Mohd Zamri Salleh, 40, berkata, dia tertarik dengan tawaran lelaki itu selepas diberitahu seorang penduduk kampung yang turut menguruskan program berkenaan.

Menurutnya, penduduk memberitahu ia merupakan kali ke-10 bapa mentua lelaki berkenaan berbuat demikian bagi membantu mereka yang tidak pernah mengerjakan umrah.

“Mereka menawarkan pakej umrah percuma ini sejak Oktober lalu. Mengikut katanya, kami sepatutnya akan berlepas ke Makkah pada 14 Disember lalu.

“Kebanyakan kami sudah membuat persediaan termasuk kenduri di rumah masing-masing, malah ada yang sudah menempah bas untuk sanak saudara dan keluarga menghantar kami di lapangan terbang secara beramai-ramai,” katanya semalam.

Seorang lagi mangsa, Rabiah Hassan, 77, pula mendakwa individu berkenaan yang merupakan bekas pesara pasukan keselamatan turut menyampaikan ucapan di Masjid Telok Emas, sekali gus meyakinkan penduduk dengan tawaran diberikan.

“Kami sudah keluar duit sendiri untuk buat pasport, suntikan pelali serta belanja buat kenduri kesyukuran, tetapi tiba-tiba jadi macam ini.

“Makcik bukan orang senang, ingatkan ini baru hendak merasa jejak kaki kat tanah suci rupanya hampa,” katanya.

Seorang lagi mangsa dikenali sebagai Wahab, 57, berkata, individu terbabit sebelum ini turut menunjukkan sebut harga kononnya telah menjelaskan bayaran kepada sebuah syarikat agensi umrah.

Menurutnya, dalam dokumen yang ditunjukkan itu jelas terpapar jumlah dibayar kepada agensi.

“Namun, selepas dirujuk, rupa-rupanya sehingga sekarang satu pun tidak dibayar kepada agensi terbabit.

“Kami sudah beberapa kali bertemunya tetapi segala alasan diberi tidak munasabah, lantaran terfikir di hati kami, dia telah menipu,” katanya.

Wahab berkata, akibat tindakan lelaki berkenaan, ia bukan saja menyebabkan penduduk kampung hampa, malah malu dengan ahli keluarga dan sanak saudara masing-masing.

“Ada yang menangis serta malu dengan ahli keluarga sendiri. Malah, mereka turut menuntut individu berkenaan menggantikan semua kos yang telah dikeluarkan semasa membuat persediaan,” katanya.

Sumber

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Comments

comments

6 thoughts on “Sindekat Penipuan Pakej Umrah Percuma”

  1. Hi there! I’m at work surfing around your blog
    from my new iphone 3gs! Just wanted to say I love reading through your blog and look
    forward to all your posts! Carry on the outstanding
    work!

    Also visit my site – IT Company (ssricitizen.org)
    ssricitizen.org recently posted…ssricitizen.orgMy Profile

  2. Morris says:

    I have read so many articles or reviews about the blogger
    lovers but this article is in fact a fastidious article, keep it up.
    Morris recently posted…MorrisMy Profile

  3. Ammar says:

    Banyak dah aku dengar kes pakej umrah tipu ni. Rasa takut pulak nak pakai agen. Baik pakai Tabung Haji. Tapi nak pergi guna tabung haji mcm ssh sikit sb ada kouta kan?
    Ammar recently posted…Video Penjual Putu Kena LanggarMy Profile

  4. Amazing issues once and for all, you merely accumulated a whole new reader. Just what exactly can you suggest regarding your publish for you to built at times ago? Virtually any positive?

  5. Lasonya says:

    I am really happy to glance at this weblog posts which includes tons of useful information,
    thanks for providing such statistics.
    Lasonya recently posted…LasonyaMy Profile

  6. Memang berani betul tipu atas nama agama ni ya.

    Berhati hatilah pilih pakej umrah dan haji ya tuan puan.

    Lebih baik selidik dan ambil masa sedikit
    Hasnul Mutawif recently posted…Pakej Umrah 2014 2015 Andalusia Travel and ToursMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge