Sengsaranya Golongan Orang Yang Berzina (Mesti Baca!)

ptptn-ccris1.jpg

Sengsaranya Golongan Orang Yang Berzina | Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada pembaca yang dikasihi. Hari ini Dr Fuh nak kongsikan satu artikel ilmiah untuk sama-sama kita renungi sebagai pengajaran buat kita semua. Semoga ianya memberi banyak manfaat buat kita semua. In Shaa Allah.

KEBEBASAN sesuatu yang dicari manusia, tetapi yang menakutkan ialah kebebasan membuatkan manusia terbabas. Bebas daripada ikatan agama, menjadi seperti haiwan tiada sebarang kawalan, membujur lalu melintang patah.

Kehidupan remaja yang sebegini amat dibimbangi. Remaja adalah harapan segalanya, harapan bangsa, agama dan negara. Baik remaja cemerlanglah masa depan negara, rosak mereka kelamlah masa depan.

Bebas dalam pergaulan amat dibimbangi. Lelaki perempuan jika sudah tiada batasan dalam pergaulan amat ditakuti terjerumus dalam kancah maksiat.

Berkawan memang boleh untuk belajar, berkenalan dan bersembang tetapi jangan sampai tidak terkawal. Islam dengan lengkap menunjukkan jalan dan batasnya.

Tulisan kali ini berkisar mengenai bahaya zina yang berleluasa akibat hidup tanpa batas. Cinta tanpa batas dan pergaulan tanpa batas.

Memang segala yang melampau batas akibatnya amat tercela. Berzina seakan-akan wabak menyerang minda sesetengah remaja yang menganggap ini soal peribadi.

Dosa aku, aku tanggung. Kubur masing-masing, kamu punya kubur kamu jaga, aku punya kubur aku jaga. Itu salah!!!. Kubur kita orang lain yang gali. Kadang-kadang kubur orang lain kita yang gali.

Zina ertinya melakukan hubungan kelamin tanpa hubungan perkahwinan yang sah. Hukumnya adalah dosa besar dan menurut perundangan Islam disebat sebanyak seratus rotan kalau penzina itu belum berkahwin manakala hukum rejam sampai mati dikenakan kepada pasangan yang telah berkahwin.

Hukuman ini berkuat kuasa walaupun pasangan penzina ini melakukannya hanya sekali. Dalam kitab Zabur diceritakan orang yang berzina, kelak kemaluannya akan digantung di dalam api neraka, dipukul dengan rantai daripada besi.

Dalam riwayat ada juga menyebutkan kemaluan orang yang berzina akan dibakar dengan api dalam keadaan bernanah dan berapi, malah akan dibesarkan kemaluannya sama ada lelaki atau perempuan sehingga sebesar bukit Uhud.

Minta Allah lindungkan kita dan untuk maklumat, bukit Uhud panjangnya sejauh sembilan kilometer. Yang mesti dihindari bukan saja berzina tetapi juga sebab-sebab yang membawa kepada perzinaan.

Islam satu agama yang amat releven dan penuh idea bukan hanya menumpukan isu rawatan tetapi terlebih dulu memberikan idea pencegahan. Semua tahu mencegah lebih baik daripada merawat.

Dalam hal ini Allah sebagai Tuhan yang amat mengetahui menyebut dalam al-Quran: “Janganlah kamu menghampiri zina sesungguhnya zina itu sangat menjijikkan dan jalan yang sangat jelek.”

Berdua-duaan dengan pasangan bukan mahram adalah haram. Di dalam kereta berdua-duaan, di dalam rumah berdua-duaan, menaiki motor apa lagi saling merapat-rapat lagi haram.

Dalam satu hadis melaporkan, apabila lelaki dan perempuan berdua-duaan berbondong-bondonglah tentera iblis mengerumuni untuk menggoda supaya melakukan maksiat.

Bagi memahami dengan lebih jelas lagi berlakunya zina akibat berdua-duaan mari kita melihat satu hadis nabi yang bermaksud: “Dua mata yang berzina (saling bertentangan mata) telinga berzina (saling dengar pujuk rayu), lidah berzina (cakap-cakap) zina tangan (berpegangan) zina kaki (melangkah pergi jumpa) zina hati (keinginan dan khayal seks) dan yang membenarkan semua zina anggota itu ialah zina kemaluan.

Apabila nafsu sudah ditawan syaitan al-maluun manusia menjadi bodoh dan dungu. Akal sudah tidak berfungsi lagi malah pada waktu itu kadangkala suara iman sudah tidak menasihati lagi. Jika terdetik berdosa akan ‘diterjah’ dan akhirnya iman terkeluar dan tercampak ibarat kereta yang tidak dapat dikawal lagi terus terbabas.

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Comments

comments

11 thoughts on “Sengsaranya Golongan Orang Yang Berzina (Mesti Baca!)”

  1. syukur says:

    janganlah sekali-sekali mendekati sudah zina sudah sangat jelas perintahnya,mari kita jaga diri kita dari segala macam zina
    syukur recently posted…Karena psoriasis inverse terjadi di beberapa daerah yang paling sensitif dari tubuh, pengobatan bisa menjadi suatu tantanganMy Profile

    1. VIMAX2U says:

      jauhi lah zina kerana sah2 berdosa

      1. Walau setebal mana pun iman kita, kita tak akan mampu melawan hasutan syaitan. Kta bukan malaikat yg tiada nafsu spt yg pernah saya sebut dalam blog saya dulu… kita tidak mampu

  2. daddydee says:

    Jauhilah zina
    daddydee recently posted…Main Dengan MakcikMy Profile

    1. Btl tu . Allah suruh kita jgn sedikitpun mendekati zina sebab Allah maha mengetahui kelemahan kita… Manusia x cukup kuat melawan hasutan syaitan…
      Aniqbukhary32 recently posted…Gempak! Azan orang gila menggemparkan pendudukMy Profile

  3. VIMAX2U says:

    tp tgk banyak gak yg bertudung ni suka dating terang2 pgg tangan nak tegur takut dah kawin

    1. Dah khawin tu.. huhu. (Sangka baik) 😀
      Aniqbukhary32 recently posted…Pemain hoki negara Chua Boon Huat dalam kenanganMy Profile

  4. NOREHAN SAAD says:

    semoga dijauhkan dari perbuatan zina….azabnya amat pedih…
    NOREHAN SAAD recently posted…LECITHIN SHAKLEE KURANGKAN GASTRIKMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge