Petua Dan Cara-Cara Merawat Buasir

1.buasir.jpg

Buasir

Petua Dan Cara-Cara Merawat Buasir

Petua Dan Cara-Cara Merawat Buasir  | Buasir atau hemoroid adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah.

Faktor-Faktor Penyebab Buasir

  1. Regangan yg optimum/terlampau semasa pergerakan usus atau dalam bahasa mudahnya perut korang rasa macam dipulas-pulas.
  2. Cirit birit kronik. memang selalu keluar masuk tandas.
  3. Kurangnya pengambilan makanan berserat dalam diet harian seperti sayur dan buah-buahan.
  4. Dan faktor- faktor lain seperti tekanan semasa membuang, sembelit, berat badan yang berlebihan dan boleh terjadi semas mengandung.

Untuk mengelakkan dari buasir, amalkan cara-cara berikut:

  • Jika pekerjaan anda memerlukan anda sentiasa duduk, sekali-sekala anda perlu bangun dan berjalan-jalan sekurang-kurangnya 5 minit setiap jam.
  • Hembuskan nafas keluar ketika mengangkat sesuatu. Jangan menahan nafas anda.
  • Dapatkan rawatan awal untuk mengawal batuk, cirit-birit dan sembelit anda kerana buasir selalunya terjadi selepas masalah ini berpanjangan.
  • Jika pergerakan usus anda mengambil masa lebih dari 3-5 minit, anda mengalami SEMBELIT. Jika anda ingin menghindari diri dari buasir, amalkan tabiat membuang air besar yang baik. elakkan sembelit.

Petua Merawat Buasir

  1. Dapatkan kulit manggis dan basuh kulit manggis dan jemur hingga kering. Rebuskan dengan 5 cawan air sehingga menjadi 1 cawan. Minum air rebusan tersebut setelah suam. Amalkan selalu.
  2. Ambil beberapa helai daun belimbing buluh ( Bersihkan ). Selepas itu, masak/rebus dengan 2 cawan air, tunggu hingga air tinggal anggaran 1 cawan dan sejukkan hingga agak2 suam. Bila dah sejuk, boleh lah diminum.

SELAMAT MENCUBA, SELANJUTNYA DAPATKA RAWATAN DOKTOR.. =)

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Comments

comments

12 thoughts on “Petua Dan Cara-Cara Merawat Buasir”

  1. tips yg bagus ni. bleh aku share dgn kaki buasir.
    Carlos Santiago recently posted…BAN Politik – Negara Maju, Pendapatan Tinggi Dan Hutang Tinggi ?My Profile

    1. puteri says:

      kui3..share ler

  2. Yana Sakura says:

    Perkongsian yg bagus puteri 🙂 haa..guna daun belimbing buluh tu senang cket dpt an..manggis kna tggu musim buah lak..hehe..
    Yana Sakura recently posted…Imam Abu Hanifah Menasihati Si PemalasMy Profile

    1. puteri says:

      huhu.. tuh lah.. manggis susah skit nak dapat.. pape pon, kene mintak jgak nasihat dari dokter

  3. minum air banyak2..
    jangan tahan berak…
    jangan anal
    Info Laju Dot Com recently posted…Kisah Sedih Giler Anak Kura-KuraMy Profile

  4. baby comel says:

    Ramai member saya yg kens buasir. Mintak dihauhkan. Setakat arini sy buang tiap2 kali mandi. Syukur
    baby comel recently posted…Isteri Queen Control dan Menteri Kewangan?My Profile

  5. We absolutely love your blog and find the majority of
    your post’s to be just what I’m looking for.

    Would you offer guest writers to write content for yourself?
    I wouldn’t mind creating a post or elaborating on a number
    of the subjects you write concerning here. Again, awesome web log!
    xnxx porn tube recently posted…xnxx porn tubeMy Profile

  6. porn says:

    Hi there, You’ve got completed a great job. I am going to surely bing the idea plus in my look at suggest in order to my friends. I am sure they’ll be taken advantage of your blog.

  7. mselim3 says:

    Assalammualaikum…fuh,

    ngeri pulak tgk gambar buasir nie..

    mselim3
    mselim3 recently posted…Panduan Doa Ringkas Selepas SolatMy Profile

  8. Hai, post yang menarik untuk dikongsikan. Thank you for sharing 😀
    Blogwalking jap 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge