Makan Hati Ayam Mengundang Bahaya Kepada Kesihatan

Makan-Hati-Ayam-Mengundang-Bahaya-Kepada-Kesihatan.jpg

Makan Hati Ayam Mengundang Bahaya Kepada Kesihatan

Makan Hati Ayam Mengundang Bahaya Kepada Kesihatan | Salam sejahtera kepada semua, sambil-sambil Puteri mencari bahan untuk entry kali ini, Puteri terbaca satu artikel kesihatan yang selama ini Puteri cari kesahihannya. Akhirnya jumpa juga dengan artikel yang berkisarkan keburukan hati ayam. Puteri harap artikel kali ini dapat memberi kesedaran kepada semua pembaca, ye la, selama ini kita asyik dengar orang kata tak elok makan hati ayam ni, jadi jom kita baca apakah sebenarnya huraian daripada Makan Hati Ayam Mengundang Bahaya Kepada Kesihatan ini.

Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan orang bukan Islam ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam.

Sains juga menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sangat diperlukan manusia. Tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Mana kita mesti pilih? Nak ikut orang bukan Islam ke nak ikut Nabi Muhammad ?

Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sebab hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. Jadi kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

Kebanyakan ayam di pasaran hari ini telah disuntik bahan kimia untuk mempercepat tumbesarannya kerana didorong oleh permintaan pasaran yang semakin meningkat. Bahan kimia yang berbahaya ini akan dikumpulkan di hati.

Kandungan racun dalam hati:

* Antibiotik tylosin
* Penisilin
* Oxytetracycline
* Kanamycin.

Kandungan bahan kimia didalam hati ayam juga boleh menyebabkan kesan teratogenik, kesan karsinogenik

Kesan teratogenik boleh menyebabkan kesan buruk kepada ibu mengandung, terutama kepada janin. Kandungan boleh mengalami keguguran atau bayi cacat. Manakala kesan Karsinogen boleh menyebabkan kanser. Ginjal juga merupakan organ penting dalam badan dan berfungsi untuk membuang sisa metabolisme dan racun dalam bentuk urin, yang kemudian dikeluarkan dari tubuh.

Walau pun Nabi berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makhruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya.

Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti:

  • Hati
  • Paru-paru
  • Perut
  • Hempedal
  • Buah pinggang
  • Jantung
  • Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam
  • Telur ikan

Saranan ilmu Sains bahawa memakan hati haiwan adalah baik untuk menambah darah adalah ilmu songsang yang diajar oleh orang Yahudi agar umat manusia menjadi tidak sihat . Orang Yahudi ini beranggapan bahawa alangkah indahnya jika dunia ini dipenuhi oleh orang Yahudi sahaja.

Mereka ingin membunuh umat lain selain Yahudi secara senyap. Orang Yahudi ini sangat mempelajari ilmu di dalam Al-Quran dan hadis cuma mereka tidak beriman sahaja. Ilmu Sains dari barat mengajar untuk memakan hati sedangkan orang Yahudi , Amerika dan England tidak makan hati .

Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan paras hemoglobin darah malahan memakannya akan mengundang pelbagai mudharat lain yang Allah dan Rasul-Nya saja yang mengetahui dengan tepat.

Wallahualam.. Jadi berhati-hati dengan sumber makanan yang kita makan selama ini.

sumber

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Comments

comments

10 thoughts on “Makan Hati Ayam Mengundang Bahaya Kepada Kesihatan”

  1. nice info puteri… thanks. mmg dh lama xmkn barang dalam.

    1. Nasib baik saya x suka makan benda nie 🙂
      Aniqbukhary32 recently posted…Koleksi perbualan suami isteri yang kelakar (part 2)My Profile

  2. Orang tua2 dulu memang melarang budak2 makan organ dalaman haiwan.. nak2 lagi yg sedap macam telur ayam yg dalam perut.. telur ikan.. katanya nanti otak lembab susah nak mengaji & belajar. dulu igt mitos orang tua2 jer rupanya Nabi jugak tak menggalakkan umatnya makan.
    lekatlekitgurl recently posted…BAKAL NURSE BERTUDUNG BERGAMBAR DENGAN ANU LELAKIMy Profile

  3. sbb dalalm islam pun x digalakkan makan hati dan organ dalaman ni

  4. Pendek kata apa yg nabi suruh dan nabi buat itu kita ikut.. dalam setiap perilaku nabi semuanya ada hikmah dan kebaikan yg tersembunyi.. kita je yg x tau
    Aniqbukhary32 recently posted…Koleksi perbualan suami isteri yang kelakar (part 2)My Profile

  5. NOREHAN SAAD says:

    saya memang tak berapa gemar makan hati ayam…terima kasih kerana berkongsi info ni….
    NOREHAN SAAD recently posted…KELEBIHAN MASKER VITAMIN C SHAKLEEMy Profile

  6. iffah says:

    salam..great info kak.. saya tak makan hati ayam,but my mom likes it so much.so nanti boleh cakap kat mak..n thanks to sape2 yg share this at fb.. mohon share di blog saye ye kak.. 😀

  7. LOL says:

    org islam x mkn pn tak jga pndai2.. last2 gna fb keluaran yahudi.. ha ha ha

  8. hidayah miswan says:

    Btol tu,mase kta mgandung dlu nurse dgn dokter sruh mkan hati ayam sbB HB rendah,
    Bkan naik pOn HB tu..

  9. anakemak says:

    Allah hu rabbi..kaum dajjal mmg brusaha keras utk mnjatuhkan umat islam..brhati-hatilah..dh lama umat islam ni kna tipu..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge