Kronologi Kematian Botak Chin Di Tali Gantung Yang Mungkin Kita Tidak Tahu

botak-chin.jpg

BOTAK CHIN MAUT DI TALI GANTUNG

Pada 22 November 1975 ketika malam mula berlabuh sekumpulan lelaki melangkah masuk ke dalam sebuah kereta Datsun hijau. Sebaik enjin dihidupkan, mereka memandu menyusuri jalan penuh liku di ibu kota Kuala Lumpur.

Perjalanan mereka pada malam itu hanya untuk satu tujuan ‘gila’. Daripada situlah bermulanya satu kisah besar dalam sejarah negara dicatatkan.

Sasaran mereka adalah sebuah kereta dinaiki pegawai kanan polis, Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Deputi Superintendan (DSP) S Kulasingam.

Sebaik menjumpai kereta dinaiki pegawai polis itu, mereka mengekori rapat sambil mengintip peluang yang sesuai untuk melaksanakan tindakan mereka. Warga kota sekitar Jalan Davis-Jalan Pekeliling, masih meneruskan kegiatan masing-masing tanpa mengesyaki satu kejadian menggemparkan pada malam itu.

Setiba di lampu isyarat Jalan Davis-Jalan Pekeliling, kereta Datsun ber kenaan bergerak pantas menghampiri kenderaan yang mereka ekori. Sebaik merapati kenderaan dinaiki pegawai kanan polis itu dan melihat peluang yang dinanti terbuka luas, 18 tembakan dilepaskan bagi ‘menghapuskan’ Kulasingam.

Dentuman demi dentuman dilepaskan hingga mengejutkan orang ramai di sekitar kawasan berkenaan. Matlamat kumpulan lelaki itu hanya satu iaitu membunuh seorang pegawai kanan polis di tempat terbuka. Bagaimanapun, tindakan ‘gila’ penjenayah itu gagal berikutan hanya satu das tembakan mengenai Kulasingam.

Sebaliknya pegawai polis itu masih berupaya memandu ke Balai Polis Cheras, tidak jauh dari lokasi itu.

Keesokannya, terpampang pada dada akhbar bahawa cubaan membunuh itu gagal. Botak Chin atau nama sebenarnya Wong Swee Chin, yang mengepalai rancangan itu naik angin apabila mengetahui musuh ketatnya hanya cedera.

Amarahnya memuncak mengingatkan kehadiran polis kerap mendatangkan masalah kepada aktiviti haramnya. Kegiatan mengutip wang perlindungan daripada tempat perjudian haram sekitar Kuala Lumpur yang dikuasainya cuba dilumpuhkan pasukan itu.

Kegiatan rompakan bersenjata dan pembunuhan yang dilakukan menyebabkan dia dan ahli kumpulan menjadi buruan. Banglo di Bukit Kenny yang disewa dengan bayaran RM1,200 sebagai tempat persembunyian hanya bertahan selama tiga hari sebelum polis berjaya menghidu markas baru mereka itu.

Malah, dia sendiri nyaris ditahan polis pada September tahun itu apabila kereta curi yang dinaikinya bersama beberapa anggota dikesan pihak berkuasa itu.

Selepas dikejar sejauh 3.2 kilometer dan dihujani tembakan polis, kereta itu berhenti di Segambut Dalam dan Botak Chin segera menyelinap ke kawasan setinggan. Dalam keadaan kelam kabut, mereka tertinggal sepucuk revolver .38.

Botak Chin bersama anggotanya, termasuk seorang yang cedera ditembak berjaya meloloskan diri dengan merampas sebuah kereta Volvo milik seorang pegawai bank.

Pada bulan sama juga, orang kanannya, Chau Kuan (Ah Kuan) ditembak mati di sebuah kedai runcit di Jalan Kovil Hilir, tetapi kematian tidak menakutkannya, dia terus melakukan rompakan.

Serangan mengejut terhadap Kulasingam menyebabkan pihak polis bertekad untuk menahan dan membasmi jenayah pemuda itu. Lelaki itu berbahaya terhadap negara. Usianya baru pada awal 20-an tetapi dalam usia smuda itu, namanya sudah tercatat dalam sejarah jenayah negara sebagai penjenayah ganas paling dikehendaki. Tindak-tanduknya sentiasa mendatangkan bahaya yang besar kepada ke amanan negara.

Lalu satu pasukan khas ditubuhkan polis. Beberapa pegawai polis yang pakar memburu penjenayah daripada beberapa ibu pejabat polis daerah dipanggil menganggotai pasukan itu dan tugas mereka adalah menjejak pergerakan geng Botak Chin, tempat yang sering dikunjungi dan sarang persembunyian.

16 Februari 1976. Selepas beberapa bulan menjejak penjenayah kejam dan paling dikehendaki itu, akhirnya episod akhir pemburuan polis membawa mereka ke sebuah kilang papan di Jalan Ipoh, Kuala Lumpur.

Operasi besar diatur dan pelan dirangka sebaik mungkin. Polis mula mengepung kilang berkenaan dan dalam kegelapan malam, mereka menunggu kemunculan Botak Chin. Detik demi detik berlalu dengan penuh debaran.

Akhirnya, sebuah kereta Mazda putih masuk ke kawasan kilang. Sebaik berhenti, tiga lelaki keluar daripada kereta itu dan seorang daripada mereka ialah suspek buruan, Botak Chin. Penjenayah ganas itu lengkap bersenjata selain memiliki dua bom tangan.

Langkah dan perlakuan seperti biasa meyakinkan pihak polis bahawa kumpulan penjenayah terbabit tidak menyedari kehadiran mereka. Botak Chin tidak menyedari bahawa kawasan itu sudah dikepung.

Beberapa pengikut penjenayah itu yang ditugaskan mengawal kawasan kilang berkenaan masih leka dan selesa dengan aktiviti masing-masing seolah-olah ketenangan malam itu akan terus dinikmati dengan aman.

Ketika itulah polis bertindak, empat pasukan menggempur masuk ke kawasan kilang menyebabkan pengawal leka yang diharap menjadi mata dan telinga Botak Chin lari lintang pukang meninggalkan ketua mereka dan tempat persembunyian itu.

Daripada dalam pejabatnya, Botak Chin dan dua orang kanannya iaitu Beh Kok Chin (Pangkor Chai) dan Hiew Foo Khen (Ah Keong) yang berasa ‘sesuatu yang tidak kena’ berlaku di luar mula menyedari mereka sudah dikepung polis.

Beberapa ketika kemudian, berlakulah pertempuran antara penjenayah dan polis dengan masing-masing melepaskan tembakan. Polis melepaskan kira-kira 500 das tembakan selain gas pemedih mata dalam drama tembak menembak itu.

Pangkor Chai dan Ah Keong membalas tembakan selain melemparkan sebutir bom tangan ke arah polis. Pertempuran begitu sengit dan meruncing.

Dalam kelam-kabut itu, Botak Chin ditembak pada kaki dan tangan kanan. Dalam kesakitan, dia merangkak mencari dua pengikut kanannya itu tetapi mendapati kedua-dua mereka sudah kaku tidak bernyawa.

Babak keganasan penjenayah itu berakhir apabila Botak Chin yang berada dalam keadaan tersepit menyerah diri dalam operasi penuh bahaya itu.

Botak Chin ditahan selama setahun sebelum mengaku bersalah apabila dihadapkan ke mahkamah terhadap dakwaan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang membawa kepada hukuman mati mandatori.

Disebabkan peguamnya membuat rayuan terhadap hukuman itu hingga peringkat Privy Council, Botak Chin dibicara semula pada 1 April 1980 tetapi dia tetap didapati bersalah pada 16 Mei 1980 dan rayuannya kepada Mahkamah Persekutuan dan Lembaga Pengampunan ditolak.

Ketika menunggu dihukum gantung, Botak Chin terus menunjukkan sikap ganasnya apabila menyerang dan mencederakan pegawai penjara termasuk menggunakan senjata tajam sebanyak dua kali.

11 Jun 1981, kepalanya disarung dengan kain hitam. Dalam kegelapan, dia dibawa menuju ke satu lokasi dalam Penjara Pudu itu. Botak Chin diminta berdiri di atas platform dan beberapa ketika kemudian kedengaran gear ditarik.

Platform di bawah kakinya terbuka, tubuhnya terjatuh ke bawah, tali gantung menjerut lehernya sehingga patah dan riwayatnya selaku penjenayah muda yang ganas dan paling dikehendaki polis akhirnya tamat.

Kronologi Kematian Botak Chin Di Tali Gantung, Botak Chin Maut Di Tali Gantung, Kes Botak Chin, Video Botak Chin, Jenayah Botak Chin, Botak Chin Amulet

Kronologi Kematian Botak Chin

Hasil rompakan diguna beli senjata api di Thailand

1967 – Mula terbabit dalam kumpulan Geng 360 di Kuala Lumpur dan melakukan jenayah kecil seperti mencuri.

19 April 1969 – Melakukan rompakan bersenjata pertama bersama tiga rakan.

September 1969 – Memiliki senjata pertamanya revolver .22 lalu menubuhkan geng sendiri. Melakukan lapan rompakan pada bulan itu tetapi akhirnya ditahan polis dan dipenjara tujuh tahun.

November 1974 – Dibebaskan daripada penjara. Cuba memulakan kehidupan baru sebagai insan biasa tetapi pendapatan sebagai penjual sayur tidak memuaskan hatinya.

April 1975 – Kurang setahun selepas dibebaskan, Botak Chin kembali aktif dengan menubuhkan geng baru yang dianggotai Ng Cheng Wong (Ah Wong), Beh Kok Chin (Pangkor Chai) dan Teh Bok Lay (Seh Chai).

Mei 1975 – Pergi ke Thailand dengan bantuan rakan untuk membeli senjata api.

2 Jun 1975 – Merompak RM5,800 daripada sebuah pusat perjudian haram di Sentul. Hasil rompakan digunakan untuk membeli lapan senjata api dan peluru di Thailand. Berlatih menembak dengan menjadikan anjing liar sebagai sasaran di kawasan bekas lombong di Kepong. Semakin berani apabila mempamerkan senjata api di tempat terbuka iaitu Pasar Sentul.

20 Julai 1975 – Merompak RM95,000 dari sebuah bank di Jalan Imbi, Kuala Lumpur. Tidak lama selepas itu, beberapa pemain mahjung dirompak RM10,000 selain barang kemas dan barang berharga di sebuah kuil Cina di Jalan Kolam Ayer, Kuala Lumpur. Merampas tiga pistol milik tiga anggota polis. Merampas senjata api milik pengawal keselamatan dalam rompakan sebuah bar di Sentul. Mencabar sesiapa saja di Kelab Kereta Api Sentul untuk beradu kehandalan menembak ala koboi dalam rompakan di situ.

26 Oktober 1975 – Rompakan terbesar dilakukannya apabila melarikan RM218,000 dan menembak pengawal keselamatan yang membawa wang di Kelab Lumba Kuda. Hasil rompakan sekali lagi digunakan untuk membeli senjata api di Thailand. Dia kemudian memiliki 19 senjata api, lima bom tangan dan kira-kira 1,000 peluru. Menyedari kedudukannya sebagai ketua mula terancam kerana ada yang cuba mencabarnya, Botak Chin bertindak. Ketua geng Lima Jari Gunung, Tua Pui Lek dan anggota gengnya sendiri iaitu Ah Wong, kemudian ditemui mati ditembak di kawasan lombong tinggal di Jinjang. Orang kanannya, Seh Chai, mati membunuh diri selepas dikepung polis di Jalan Alor. Awal 1976 Botak Chin mengambil anggota baru, diikuti tiga rompakan dengan wang yang dilarikan kira-kira RM400,000. Pada masa sama, tujuh orangnya mati ditembak selain ada yang ditangkap. Polis juga merampas 15 senjata api, peluru dan bom.

22 November 1975 – Cuba membunuh pegawai kanan polis yang memburunya tetapi gagal.

16 Februari 1976 – Ditahan polis dalam satu serbuan di sebuah kilang di Kuala Lumpur. Dua pengikut kanannya terbunuh dalam pertempuran dengan polis.

Kronologi Kematian Botak Chin Di Tali Gantung, Botak Chin Maut Di Tali Gantung, Kes Botak Chin, Video Botak Chin, Jenayah Botak Chin, Botak Chin Amulet

11 Jun 1981 – Maut di tali gantung di Penjara Pudu.

Artikel ini dipetik dari laman http://redxone.net/

Sumber Asal

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Comments

comments

42 thoughts on “Kronologi Kematian Botak Chin Di Tali Gantung Yang Mungkin Kita Tidak Tahu”

  1. onlajer says:

    haha lama juga tak dengar nama ini
    onlajer recently posted…Kempen Boikot Kurma Iran Diangap BerjayaMy Profile

      1. kucinghitam says:

        jenayah femes nie
        kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

    1. kucinghitam says:

      dulu ada kawan nama botak chin hahaha
      kucinghitam recently posted…IBU ALMY NADIA PATAH TULANG, RUMAH TERBAKARMy Profile

  2. pelik aku..kata mati di tali ganting.. tapi 2010 di mohon masuk malaysia semula.. mana satu betul ni? ke aku silap
    Potia Casadelarossa recently posted…Widget Fadhilat Solat TarawihMy Profile

    1. Izham says:

      tu chin peng kot bro..

    2. kura-kura says:

      yang mohon masuk malaysia smula tu yang komunis tu Chin Peng..

    3. Dr Fuh says:

      hehehe tu chin peng kot 🙂
      Dr Fuh recently posted…Kelantan Vs Pahang 25 Jun 2013 Liga SuperMy Profile

    4. Nur Qaseh says:

      Yg mntk msuk m’sia 2 chin peng, ketua parti komunis malaya…
      Botak chin ni penjenayah, perompak……

    5. bro confius dgn chin peng ni.
      Carlos Santiago recently posted…BAN Kekuatan – Ice Cream Susu Payudara, Ko Nak Makan ?My Profile

    6. Daxx says:

      Chin peng lain bro 🙂
      Daxx recently posted…Pelik! Ribuan Kambing Biri-biri Tunjuk PerasaanMy Profile

    7. Aziah says:

      yang tu chin peng…yg ni botak chin…lain kisahnya…

      1. anti komunis cina says:

        tapi yang sama dua dua cina kan dan dua dua keturunan komunis hahahahaha….

    8. Ummar Farouk says:

      Kesian Silence Blogz, kena maki sajer… Dia cuma salah faham jer… Ada gak org komen dia ‘bodoh’? Astaghfirullahalazim…
      Ummar Farouk recently posted…Konflik Di Syria Telah Berjangkit Ke LebanonMy Profile

    9. pergh… hangat komen aku di reply… ekekek… haaah lah cim peng la aku kompius… cinabeng punya cin peng… ekekek
      Potia Casadelarossa recently posted…Johor Darul Takzim (JDT) VS lawan Kelantan 29 Jun 2013My Profile

    10. ahim says:

      Tu chin peng la.. buta sejarah la ko ni

      1. kucinghitam says:

        hahaha komunis tue
        kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

    11. kucinghitam says:

      hidup lagi ker botak chin nie hahaha
      kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

  3. syarih says:

    Ya memang suatu ketika dulu heboh berkenaan berita ini…masa tu saya baru bersekolah rendah…
    syarih recently posted…Pengalaman Belajar Membaca AlQuran Secara Bertajwid.My Profile

      1. Daxx says:

        Aku takde lagi masa tu. huehuehue
        Daxx recently posted…Pelik! Anjing Paling Hodoh Di Dunia + VideoMy Profile

    1. kucinghitam says:

      wah muda remaja la abg syarih hahaha
      kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

  4. transpoter alam says:

    Tu chin peng bro….

    1. kucinghitam says:

      chin peng …..
      kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

  5. jep says:

    ni bru gangster tol..polis die tembak..

    1. kucinghitam says:

      klo x gangster polis x tembak la yer…kes plois tmbk bdk tu??
      kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

  6. harap harap tak ada lagi la botak chin versi baru… ==’

    1. Daxx says:

      Dah ada dah kot. Skinhead bagai botak botak segala. hihihihi
      Daxx recently posted…Pelajar Perempuan Berpesta Liar Mandi Buih + VideoMy Profile

    2. kucinghitam says:

      hmmmm xmau la menyusahkan manusia ja
      kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

  7. lalalalalala says:

    apa yg sy perhatikan dia merompak bar, perjudian haram & bank..cuma ada senjata api sbb tu kene hkm gantung..tp tak bnh orang.. thank God!!

    1. kucinghitam says:

      nak tunggu dia bunuh orang baru leh hukum?
      kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

  8. Tapi tu la skrg ni bukan setakat botak chin punya style… lebih dari tu pun ada dunia skrg x kisah dah dgn nyawa manusia… suma dah jadi tak betul 😛

      1. kucinghitam says:

        sokong ummar
        kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

    1. kucinghitam says:

      manusia dah makin kejam
      kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

  9. agak2 komunis2 yg tak mati menyamar jadi org kampung ada ke tak?
    Potia Casadelarossa recently posted…Johor Darul Takzim (JDT) VS lawan Kelantan 29 Jun 2013My Profile

    1. Ummar Farouk says:

      Kalau ade pun, mereka dah bersara…
      Ummar Farouk recently posted…Mana Satu Anda Pilih? Masa Muda Atau Masa Tua?My Profile

      1. kucinghitam says:

        beranak pinak dah pun kot
        kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

    2. kucinghitam says:

      kemungkinan ada juga
      kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge