Kisah Pengajaran – Penggemis Dan Isteri Cantik [Mesti Baca]

kisah-pengajaran-penggemis.jpg

Kisah Pengajaran Buat Semua

Pada suatu hari, ketika sepasang suami isteri duduk makan diruang tamu, datang seorang pengemis berpakaian lusuh meminta belas kasihan mereka.

“Tolonglah encik, saya lapar, sejak semalam tidak menjamah sesuap nasi.” Dengan muka bengis, si suami sambil menjeling isteri yang cantik terus menghalau dan menengking si pengemis itu.

Dalam hatinya berkata “Aku membina perniagaan hingga berjaya bukan untuk orang lain, tetapi untuk diri dan keluargaku.” Si isteri tidak dapat berbuat apa-apa dengan sikap suaminya walaupun dalam hatinya ada niat untuk bersedekah.

Beberapa tahun kemudian, perniagaan si suami jatuh muflis dan dia menjadi miskin. Dia terus menceraikan isterinya kerana tidak mahu isterinya turut menderita sepertinya. Setahun kemudian, isteri yang masih cantik itu berkahwin pula dengan lelaki lain.

Pada suatu hari, sedang si isteri dan suami barunya mengadap makanan, tiba-tiba seorang pengemis mengetuk pintu sambil meminta belas kasihan. Mendengar rayuan pengemis itu si suami menyuruh isterinya menghidangkan sepinggan nasi berlaukkan seperti yang mereka makan.

Setelah memberi sepinggan nasi kepada pengemis itu, si isteri menangkup muka sambil menangis. Si isteri mengadu si pengemis itu sebenarnya adalah bekas suamiya yang dulu pernah menengking seorang pengemis.

Suami yang baru itu menjawab dengan tenang. “Demi Allah, sebenarnya akulah pengemis yang dihalau dan ditengking dulu!”.

Cerita ini memberi pengajaran bahawa hidup kita seperti putaran roda dan tidak selalunya diatas. Ada masa ketikanya kita akan turun kebawah dan naik semula atau sebaliknya.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya : “Sedekah itu dapat menutup tujuh puluh ribu kejahatan”.

Anas b. Malik pula meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad s.a.w ada bersabda bermaksud :

“Barang siapa mempunyai harta, maka bersedekahlah dengan kekayaannya, barang siapa yang mempunyai ilmu, maka bersedekahlah dengan ilmunya dan barang siapa yang mempunyai tenaga, bersedekahlah dengan tenaganya”.

Sumber

[Gambar Sekadar Hiasan – tiada kena mengena dengan sesiapa sama ada yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia]

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Comments

comments

22 thoughts on “Kisah Pengajaran – Penggemis Dan Isteri Cantik [Mesti Baca]”

  1. My spouse and I absolutely love your blog and find a lot
    of your post’s to be what precisely I’m looking for.
    Does one offer guest writers to write content for you personally?

    I wouldn’t mind producing a post or elaborating on most of the subjects you write in relation to here. Again, awesome site!
    sekolah pilot recently posted…sekolah pilotMy Profile

    1. kucinghitam says:

      copy paste mentang apaplak nie
      kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

    2. aiman rare says:

      eh eh..gilo apo tuliz 2 kali ni dik oii??

    1. kucinghitam says:

      teramat la sadis
      kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

    2. wah wah..!kalao aq la kan!tuihh aq xkn nka punye laa kt somi yg dulu tu aii!!

      1. kalao lah balak aq cmni kan! haha aq amik balek oii..k la aq sj je bosan2 ni..aq xgile k..bye2 huhhuhuhhuh..!

        1. aiman rare says:

          eh eh dik oii..asal mu ni tulis 2 kali dik oii..?xdo kojo len ke uii! haha..<<!

  2. Ummar Farouk says:

    Buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat…
    Ummar Farouk recently posted…Hikmah Daripada Tragedi yang Menimpa Di Al-QusayrMy Profile

    1. kucinghitam says:

      yup hukum jahat kena penerang sedas hahaha
      kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

    2. aiman rare says:

      oiii keling kao keling paria! aq tau aq tau!busen lorhh!

  3. Ye… tapi harap-harap pengemis yg datang tu pun bukan macam roda tiap2 kali gi makan muka yg sama jer mintak sedekah… (serba salah dibuatnya) ==’

    1. kucinghitam says:

      kadang diorg nie suka2 ja pemalas
      kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

  4. harta tu tak akan boleh dibawak mati
    puteri nur najiha recently posted…KESAN BURUK AKIBAT TIDUR LEWAT !My Profile

    1. kucinghitam says:

      memang pun tapi yg dok hidup nie yg kalot nak bolot harta sampai suruh orang lain mati
      kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

  5. tapi bila difikir-fikir balik… sedekah jer la… itu terpulangla…klw org tu menipu dia la berdosakan… yg penting nawaitu kita tu nak bersedekah

    1. kucinghitam says:

      bagus la janji ikhlas kan
      kucinghitam recently posted…RUMAH ALMY NADIA TERBAKARMy Profile

  6. World WarZ says:

    Sangat setuju.. harta tidak boleh dibawa mati hanye amalan yang baik sahaja yang dibawa bersama.

    Tapi macam mana pula tentang cerita ada seorang pempuan tu berrderma hanye 10sen hahaha..
    Kemudian dia siap leh cerita dia leh dapat lauk free.

    Manusia paling bakhil dan paling kikir didalam dunia

  7. blogbob says:

    jadikanlah pengajarannn

    1. aiman rare says:

      name ko bob! k0o msty gemok kan! busen suri!*

  8. cik Ain says:

    berbuat baik pada semua manusia. harap dijadikan teladan..

  9. AmanMatNor says:

    cerita yg bagus untuk dikongsi bersama.
    AmanMatNor recently posted…[HOT] Adakah Menteri-Menteri di Malaysia Sedar Semua Ni???My Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge