Fuh Bahaya! Awas Dengan Taktik ‘Tepuk Bahu’ Di ATM

atm1.jpg

Fuh Bahaya! Awas Dengan Taktik ‘Tepuk Bahu’ Di ATM | Assalamualaikum dan selamat sejahtera, mungkin ramai dah tahu akan kes seperti ini tapi tak mustahil juga ramai yang tak tahu.. kes ‘tepuk bahu’ di mesin ATM, kes kecurian yang kadangkala membuatkan kita tak perasan bila masakah wang yang kita keluarkan di mesin ATM hilang.. Contoh kes seperti di bawah..

Azmi sedang mengeluarkan wang di mesin pengeluaran wang automatik (ATM) berhampiran kawasan pejabatnya. Sedang dia mengambil wang yang telah dikeluarkan di ATM terbabit, tiba-tiba bahunya ditepuk daripada belakang oleh seseorang yang tidak dikenali memberitahu duitnya terjatuh.

Selepas mengambil duitnya yang ‘terjatuh’ itu, dia terkejut apabila mendapati duit yang dikeluarkan di ATM tadi sudah lesap. Pernahkah anda mengalami situasi seperti ini? Jika anda pernah mengalaminya, anda mungkin menjadi antara ribuan mangsa si penyamun yang sentiasa ‘dahagakan’ wang ringgit.

Fuh Bahaya! Awas Dengan Taktik 'Tepuk Bahu' Di ATM. kes ‘tepuk bahu’ di mesin ATM, kes kecurian yang kadangkala membuatkan kita tak perasan

Fuh Bahaya! Awas Dengan Taktik 'Tepuk Bahu' Di ATM. kes ‘tepuk bahu’ di mesin ATM, kes kecurian yang kadangkala membuatkan kita tak perasan

Tahukah anda? Semua orang tanpa mengira jantina, bangsa dan usia berisiko untuk menjadi mangsa kepada pencopet di ATM.

Jenayah samun di ATM

Kekerapan orang ramai menggunakan perkhidmatan ATM untuk mengeluarkan wang atau melakukan lain-lain transaksi memberi peluang kepada sindiket tepuk bahu membuat jenayah.

Walaupun jenayah ‘tepuk bahu’ di ATM jarang dilaporkan berbanding dengan jenayah lain, namun perkara seperti ini perlu dititikberatkan pengguna khususnya golongan wanita dan pelajar.
Jika ingin mengeluarkan wang di ATM, pastikan anda berteman dan pergi ke kawasan yang menjadi tumpuan orang ramai untuk mengelak jenayah ini.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd Shukri Dahalan berkata, kelalaian segelintir pengguna ATM yang kurang peka untuk mengamalkan ciri keselamatan seperti mengelakkan jarak ketara dengan ATM ketika melakukan pengeluaran wang memudahkan lagi penjenayah menjalankan kegiatan ini.

“Segelintir pengguna kurang peka untuk mengutamakan aspek keselamatan ketika mengeluarkan wang di ATM. Mereka mungkin menyangka selamat apabila merasakan orang tidak tahu nombor pin keselamatan mereka, tetapi sebenarnya kadang kala tindakan menjarakkan diri dari ATM membolehkan nada pada papan kekunci dibaca dengan lebih jelas”, katanya.

Keselamatan nombor pin ATM

Orang ramai dinasihatkan agar jangan menyimpan nombor pin bersama dengan kad ATM dengan cara melekatkan atau menulis nombor pin di atas kad ATM Ini adalah untuk mencegah daripada nombor pin terdedah kepada orang yang menjumpainya jika kad ATM tercicir atau dicuri.

Adalah dinasihatkan agar nombor pin yang dipilih itu bukannya nombor kad pengenalan atau nombor tarikh lahir. Ketika berada di ATM untuk membuat transaksi orang ramai dinasihatkan agar memasukkan nombor pin dengan cara terlindung agar tidak dapat dilihat oleh orang yang berdiri di barisan sebelah atau yang beratur di belakang kita.

Sasaran mangsa si penyamun

-Orang yang dapat gaji pada hujung bulan
-Golongan wanita
-Mereka yang bersendirian di ATM
-Orang yang ambil wang pada waktu malam
-Orang yang kerap mengambil wang dalam tempoh masa yang tetap seperti ahli perniagaan
-Leka mengira wang tunai di hadapan ATM
-Berbual dengan orang yang tidak dikenali ketika di ATM

Tip pencegahan

-Keluarkan wang ketika waktu ramai orang seperti waktu makan tengahari.
-Bawa teman ketika mengeluarkan wang di ATM.
-Sekiranya anda berasa curiga dengan orang yang berada di kawasan ATM, segera hubungi pihak polis.
-Jangan beritahu maklumat bank anda kepada orang lain.
-Jangan melayan sesiapa semasa membuat transaksi di ATM
-Pastikan nombor pin tidak terdedah ketika membuat transaksi.

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Comments

comments

8 thoughts on “Fuh Bahaya! Awas Dengan Taktik ‘Tepuk Bahu’ Di ATM”

  1. anuar says:

    Terima kasih di atas perkongsian info. . Bahaya betul zaman sekarang ni. . Ada Macam-macam tipu helah yang digunakan oleh sang perampok untuk mendapatkan duit cara mudah. . Mereka hanya memikirkan keuntungan di dunia semata, tanpa memikirkan balasannya di akhirat nanti. .
    anuar recently posted…Tanam Benih Dahulu, Tuai hasil KemudianMy Profile

  2. kucinghitam says:

    berhati2 lah sekarang nie banyak penyamun n pencuri xkira la umur jantina semua xleh percaya
    kucinghitam recently posted…PELAJAR POLIMAS DIPAKSA LIWAT MAKYAHMy Profile

  3. amir zahari says:

    macam2 taktik digunakan untuk mencuri, kalau daylight pun diorg berani apatah lagi malam..
    amir zahari recently posted…Suka Memberi Amalan Mulia – Sedih Tengok Video IniMy Profile

  4. Ezad Skytech says:

    sekarang ni jenayah berlaku tak kira siang malam….so, hati-hatilah…
    Ezad Skytech recently posted…Ambil Kesempatan Ataupun Terlepas PandangMy Profile

  5. Faris Aiman says:

    takut plak nak keluarkan duit ni , lepas terbace artikel ni

  6. Nice post. I was checking constantly this blog and I am inspired! Extremely useful information specifically the final part 🙂 I maintain such information much. I was looking for this certain information for a long time. Thanks and good luck.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge