10 Bangunan Paling Menarik Yang Tidak Disangka Pernah Wujud

bangunan-menarik-dan-pelik-the-crooked-house.jpg

10 Bangunan Paling Menarik Yang Tidak Disangka Pernah Wujud | Assalaamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh. Setelah sekian lama Teacher Muja tak berkongsi ilmu baru di sini, hari ni Teacher Muja ingin berkongsi pula 10 bangunan paling menarik yang korang mesti tak sangka pernah wujud di alam semesta ni. Memang menakjubkan sangat. Jom sama-sama kita terjah.

Bangunan dan rumah ini mungkin kelihatan agak pelik tetapi tidak dapat dinafikan yang mereka adalah bangunan paling menarik dan sangat menakjubkan serta bakal memukau sesiapa yang melihatnya. Mungkin ada yang tak percaya dengan adanya bangunan ini tetapi bangunan ini sememangnya wujud di tempat-tempat yang jauh dari bandar-bandar yang sibuk dan sesak.

1. Bolwoningen House, Hertogenbosch , Belanda (Rumah Bolwonigen)

bangunan menarik, bangunan pelik, rumah menarik, rumah pelik, rumah bentuk bulat

Pada lewat 70-an, kerajaan Belanda membuat eksperimen dengan unit perumahan subsidi yang akan membuatkan ia tersenarai dalam mana-mana senarai kesilapan seni bina. Rumah-rumah ini sangat pelik ini dengan tingkap seperti UFO yang mengelilingi setiap rumah menyebabkan ia tersenarai dalam senarai bangunan paling menarik. Secara purata, panjang rumah ini adalah 18 kaki (5.4 meter ).

2. UFO House, Sanjhih , Taiwan (Rumah UFO)

bangunan menarik, bangunan pelik, rumah menarik, rumah pelik

Rumah UFO yang juga merupakan salah sebuah bangunan paling menarik ini bermula sebagai satu projek resort , tetapi ditinggalkan semasa masih dalam proses pembinaan. Penduduk tempatan memanggilnya UFO rumah kerana reka bentuk yang lebih kedaratan itu.

3. Crazy Hills San Francisco (Bukit Gila)

bangunan menarik, bangunan pelik, bangunan condong

Foto bangunan paling menarik ini diambil di Russian Hill , San Francisco, CA oleh Håkan Dahlström menggunakan Canon EOS 5D Mark II. Ia sangat menakjubkan apabila bangunan itu kelihatan senget dan condong.

4. Graviti Defying House , New Guinea (Rumah Yang Melawan Graviti)

bangunan menarik, bangunan pelik, rumah pokok, rumah ingkar graviti

Rumah pokok ini biasanya ditemui di kawasan suku Korowai New Guinea. Sesetengah rumah pokok boleh berada pada ketinggian 165 kaki (50 meter) di udara. Amat menakjubkan rumah pokok yang dianggap salah sebuah bangunan paling menarik ini boleh dibina pada ketinggian sebegitu.

5. Sidewalk Egg House (Rumah Telur di Laluan Pejalan Kaki)

bangunan menarik, bangunan pelik, rumah telur

Arkitek Cina Dai Haifei telah bosan dengan harga rumah yang melambung tinggi di China. Jadi dia memutuskan untuk membina sendiri sebuah rumah mudah alih yang kecil berbentuk telur. Jumlah kos pod mini adalah $ 964. Bentuknya yang bulat dan kelebihannya yang boleh berubah tempat menyebabkannya tersenarai dalam senarai bangunan paling menarik.

6. Rumah terkecil di dunia

bangunan menarik, bangunan pelik, rumah terkecil di dunia

Rumah ini sememangnya sangat kecil. Lebar rumah ini hanyalah 7 kaki, panjangnya pula hanyalah 47 kaki. Kos pembinaannya adalah £ 110,000 . Ia terletak di Toronto , Kanada. Cuba bayangkan bagaimana penghuni rumah ini meneruskan hidup mereka dalam rumah sekecil ini. Hal ini sangat aneh dan menakjubkan menyebabkan rumah ini tersenarai dalam senarai bangunan paling menarik yang tidak disangka pernah wujud.

7. Free Spirit Spheres, British Columbia , Kanada (Sfera Roh Bebas)

bangunan menarik, bangunan pelik, bangunan jiwa bebas

Binaan berbentuk sfera tergantung ini mungkin kelihatan seperti sesuatu yang menarik kanak-kanak, tetapi mereka sebenarnya menarik orang dewasa seperti yang dinyatakan di laman web pemilik. Sfera ini digantung menggunakan jaringan tali pada permukaan pepejal seperti pokok, tebing, jambatan, atau batu yang besar. Secara purata, ia menelan kos kira-kira sebanyak $ 200 USD untuk tinggal di salah satu daripada sfera ini untuk semalaman.

8. Upside -Down House, Syzmbark , Poland (Rumah Terbalik)

bangunan menarik, bangunan pelik, rumah terbalik

Ke belakang di luar, tetapi sesuai didiami sepenuhnya di bahagian dalam. Sekali pandang, boleh juling melihat bangunan paling menarik ini. Rumah ini telah direka oleh seorang dermawan Poland, Daniel Czapiewski , yang mahu menghantar satu kenyataan mendalam tentang era Komunis dan keadaan dunia.

9. Single Hausz (Billboard House)

bangunan pelik, bangunan menarik, bangunan billboard

Diilhamkan oleh papan iklan di bandar , rumah mudah alih ini boleh dipasang hampir di mana-mana sahaja . Ia boleh dibina dalam keadaan landskap seperti hutan , laut , tasik , gunung , atau di tengah-tengah bandar yang sibuk. Sememangnya bangunan ini layak digelar sebagai bangunan paling menarik.

10. The Crooked House, Sopot , Poland (Rumah Bengkok)

bangunan menarik, bangunan pelik, rumah kemek

The Crooked House telah dibina di Sopot , Poland antara Januari 2003 hingga Disember 2003. Rumah ini dicipta berdasarkan ilustrasi dongeng terkenal Jan Marcin Szancer dan lukisan Jan Marcin Szancer dan Per Dahlberg. Lihat sahaja pada bentuknya yang pelik dan unik, kita boleh terus bersetuju yang bangunan ini antara bangunan paling menarik dan pelik di dunia.

Nampaknya, daya kreativiti yang Allah berikan kepada manusia terbukti sangat menakjubkan. Terpulanglah kepada individu itu sendiri untuk menggunakannya di jalan yang betul ataupun yang salah. Sekian daripada Teacher Muja hari ini. Assalaamualaikum.

Incoming search terms:

The following two tabs change content below.
Merupakan seorang blogger yang gemar berkongsi artikel menarik dari sumber lain sebagai pengajaran dan rujukan pembaca dengan sedikit gubahan ayat dan olahan sendiri disamping menyelitkan artikel berunsur lawak serta kisah benar. Bercita-cita menjadikan fuh.my sebagai blog Informasi terbaik di Malaysia.

Comments

comments

4 thoughts on “10 Bangunan Paling Menarik Yang Tidak Disangka Pernah Wujud”

  1. pelik sgt rupa rumah ni..ada orang tinggal ke dlm tu
    blogger lelaki recently posted…Cara Fatimah Az Zahra Meminta Maaf Kepada SuaminyaMy Profile

    1. Kesemua rumah di atas unik2 belaka… Pelik + Unik
      Aniqbukhary32 recently posted…Apa yang hebat sangat dengan budak Badhri Radzi tu?My Profile

  2. cik Ain says:

    macam2 bentuk ada.. kreatif sungguh orang kat dunia nie..

  3. vcore says:

    pelik bebeno bentuk bangunan nih

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge